Søk i denne bloggen

onsdag 19. oktober 2011

Gjensyn med Forsyte Sagaen


Jeg begynte på dette innlegget for ca. 1 mnd siden.Så det er ikke akkurat siste tiden. Jeg er ELENDIG å huske navn. Derfor står det ikke navn på enkelte karakterer. De er omtalt som bror.osv.

Den siste tiden har jeg brukte masse tid på å se Forsyte Sagaen som er på nesten 12 timer. Jeg har sett den tidligere 2-3 ganger. Den er basert på en serie om Forsyte serien av John Galsworthy. Forfatteren har vunnet  nobels litteraturpris. Hvis jeg ikke tar helt feil så tror jeg faktisk han vant nobelprisen for denne serien. Bøkene er på 10 stykker ( ihvertfall den norske oversettelsen).

Når jeg skal fortelle hva filmen handler ser jeg det som nødvendig å fortelle om slekt som hvem er gift med hvem samt diverse barn. Det  er for å skjønne konfliktene og komplikasjonene bedre selv om teamet er er ganske enkelt.  Vi følger tre generasjoner. I den eldste garden finner vi to brødre. Den ene broren  har barna Soames og en datter.  Soames har vært ungkar lenge.  Men så finner han ei dame han vil. dvs. ei som han har bestemt seg for å ha. Hun er fattig og har problemer med å forsørge seg. Derfor går hun med på giftemålet med mindre han lover at det er greit at hun slipper fri (les: kan skilles) hvis hun ikke blir lykkelig. Ekteskapet går ikke så bra. Men det viser seg Soames nekter å Irene skille seg. Irene blir forelsket i en som heter Bill. Han oppmuntrer henne til  å ta steget å forlate Soames mot hans vilje ( Soames altså). Irene og Bill planlegger å reise og finne en plass hvor de kan starte på nytt. Men før det skjer dør Bill og verden til Irene faller sammen. Men hun drar Soames Alikevel. Hun er utenlands i mange år før hun kommer tilbake. Soames har hele tiden vært singel etter at Irene forlot han. Selv om Irene forlate Soames ble de aldri skikkelig skilt. Soames ønsker seg en sønn. Etter en stund finner han ut at han vil ha Irene tilbake og at hun skal gi han barn siden de ikke er formelt er gift. Han begynner å trakesere og forfulge Irene. Han leier inn faktisk dektektiver som spaner henne og hvem hun er ilag med. Hun må flykte flere ganger. Men hun møter en annen mann som er en stor støtte for henne mens hun er på  flykt. Hun slepper unna Soames med å lyge at hun er blitt sammen med denne mannen. Etterpå blir de ilag og får sønnen John. Mens Soames blir gift med den franske kvinnen Anette og de får datteren Fleur.

Den andre broren i Forsyte familien heter Joleyn og har sønnen Joelyn Jr. Han har fire barn med tre ulike kvinner. Hans første kone ( og som er mamma til hans eldste datter) ble forlatt av han når han blei ilag med Guvernanten.Jeg vil påpeke at det var ekte kjærlighet mellom han og guvernanten. Hans første ekteskap var et ekteskap uten kjærlighet. Hans tredje kone er  ingen ringere enn Irene Heron  og han er naturligvis far til John.
Det er også andre karakterer i denne filmen som er i Forsyte familien.  Men jeg føler at jeg har tatt med de aller viktigste.

John (sønn til Irene og Joelyn) kan bli forelska i hvem som helst unntatt Fleur. Gjett hvem John blir stupforelska i og faller pladask for? nettopp Fleur.

I bunn og grunn handler denne serien mye om kjærlighet. Heldigvis er ikke den framstilt som veldig sentimal og klissete. Selv om det finnes snev av det. Kjærlighet blir framstilt på ulike måter. Det blir kanskje framstilt litt svart hvitt. Dette er den feile og riktig måten. Men allikevel synest jeg den tar vesentlig ting som er viktig i kjærlighet og helt uakseptalt. Det at man framstiller kjærlighet på to helt ulike  ytterpunkter gjør det er akseptabel med litt svart hvitt framstilling. Ellers tar filmen opp viktige ting som ikke tenker så mye over. Hva skal du gjøre hvis barnet blir forelska og føler dyp kjærlighet med en som er barnet til en som har gjort deg veldig, veldig vondt i fortida. Dette kan no diskuteres. Men jeg likte at filmen nesten konkluderte med at du bør ikke forhindre kjærligheten. Selv om faren eller moren til et barn er både ondskapsfull og drittsekk så betyr det ikke at ungen er det. Dessuten kan du ødelegge for ditt barns lykke. Men jeg ser selvfølgelig den andre siden også hvor vanskelig det kan for en foreldre å oppleve det som Irene Heron opplevde i denne filmen.

Følelser kommer underveis under filmen. Det går rett og slett ikke an å ikke bli kvalm og fly forbanna på Soames.... Jeg tror absolutt at han har følelser for Irene. Men det som blir sååå feil er måten han ser på kjærlighet og håndtere det. Han tror han kjøpe seg lykke og tilgivelse. Hvis han bare kjøper nydelige smykker og kjoler så er alt bra igjen. Dessuten er han dødelig sjalu. Han tåler omtrent ikke at Irene smiler og koser seg med andre. Han forbyr ho ha kontakt med en av sine gode venner.pga. sjalusi. Han tåler omtrent ikke at Irene ser på andre menn. Soames er på ingen måte Irene`s mann og hun hadde ingen følelser for han når de ble ilag.  De ble gift for Soames fant ut at han vil ha Irene. Men også fordi Irene lever på sin tante og de har veldig dårlig råd. Soames klarer aldri se sine egne feil eller det som er fakta. Han kritisere og trakassere Irene når ho bryter noen av "hans regler". Så på det aller verste har han både forfulgt ho og voldtatt ho. Han nekter å innse at de ikke passer ilag og at han gjør ting verre når han oppfører seg på en slik måte. Irene får bare mer og mer imot han. Det går utrolig nok bedre med hans andre kone Anette. Men det tror jeg er fordi han har mindre følelser for henne.

Jeg har sagt ved flere anledninger ( kanskje ikke her da men) at Forsyte sagaen har verdens tristest slutt... John og Fleur har stor plass i siste del av serien. Forholdet deres er dømt til å mislykkes... Det er flere scener som er bare såå hjerteskjærende... Det er så vondt og hjerteskjærende å se hvor ulykkelig John og Fleur er... Det er også vondt og hjerteskjærende se Fleur gifte seg med en ho ikke elsker... Men jeg synest alikevel at det er fryktelig dårlig gjort av John å prøve forhindre giftemålet selv om jeg synest veldig synd på han... Eg er enig med Fleur at det er eiesyke av simpleste sort.

Jeg har lyst å lese serien en gang ( en gang = ikke altfor lenge) =).  Dvd utgaven av serien anbefales!!


'


1 kommentar:

linesbibliotek sa...

Spennende, jeg gleder meg til å lese denne i lesesirkelen! Selv om den er fryktelig lang.