Søk i denne bloggen

mandag 31. oktober 2011

Sverre Knudsen: Aarons Maskin


Kilde: http://bokelskere.no/bok/aarons-maskin/320335/

Tittel: Aarons Maskin
Forfatter: Sverre Knudsen
Forlag: Cappelen Damm
Utgivelses år: 2011
Sider: 506
ISBN: 978-82-02-36373-4

Boken er med i Cappelen Damn sin bokbloggturne. Boka var forsinket og derfor har jeg hverken jeg eller de andre som skal skrive om boken skrevet om boken på de opprinnelig datoene som vi skulle. Men det kommer nok bloggomtale av boka senere hos de også. Men titt innom Marielle, Eirinsurr, Sunadokei, CarolineSynne Larsen og Julies Bokbabbel for der finner du kanskje bokomtale og hvis ikke kommer det om ikke altfor lenge.

Selv om jeg  har lest boka fortest mulig så har jeg ikke skrevet bok omtalen fortest mulig. Men her kommer den:)

Baksidetekst:

Aaron tror det er pappas nye jobbb som gir familien en drømmeleilighet i Libercasa, men snart er det Aaron selv som befinner seg i sentrum for et uhyggelig drama. Den mektige oppfinneren Julian Libermal, som jobber med en maskin som kan gjøre 100% gode, har av en mystisk grunn bruk for han. Samtidig blir Aaron trukket mot en hemmelig underverden i den gigantiske bygningen, der han avslører lag på lag med løgnerog konspirasjoner. Og etter hvert  som Aaron prøver å få oversikt over hvam og hva han kan stole på, oppdager han at maskinen også har  en dyster skyggeside.

Mine meninger:

Boken har en del overnaturlige emner. Men allikevel er det jeg sjelden lest ei bok med så mye samfunnskritikk. Det virke nesten som det var målet med boka. I dagens samfunn er vi nok som samfunn og enkelte personer altfor masse opptatt av perfeksjonisme ihvertfall ubevisst. Man strekker strikken altfor langt og det virke nesten som vi ikke tenker på etikk i hele tatt. Alt er på en måte greit. I denne romanen vises det at det ikke er greit. Forfatteren har på en perfekt måte fått fram alle skyggesidene. Heldigvis for forfatteren sin del så var jeg enig i kritikken han kom med.

Jeg har opplevd noe med denne boken som jeg aldri har opplevd når jeg har lest bøker. Det har uheldigvis på en negativ måte. Når jeg leser en bok lager jeg meg alltid et indre bilde hvordan alt er. Men det hadde jeg problemer med i denne boken til tider. Det hadde ikke med at boken hadde overnaturlige elementer for jeg har kunnet før laget gode indre bilder av fantasy bøker jeg har lest. Men jeg har tenkt på litt hvorfor. Jeg tror for min del at  romanen klarte ikke å sammenføye de realistiske og overnaturlige elementene på en god nok måte siden boken var en blanding. De blei unaturlig side ved side. No sier jeg ikke at man ikke kan lage romaner som har elementer som er både realistisk og overnaturlige. Men pri en bør jo være at det er godt sammenføyd.

Noe av det som har vært mest negativt med denne boken er faktisk press. Man har jo litt press på seg når man leser ei bok i bokbloggturneen. Men da har man ihvertfall 3-4 uker og man trenger ikke lese boka for å få den fortest mulig ferdig. Noe som har skjedd denne gangen siden boka var forsinka. Noe i boken føler jeg har et fjernt forhold til selv om deet har en sentrale plass i histortien. Mens andre ting igjen var litt sånn Hæ? det har jeg ikke fått med meg. Jeg har med andre ord skumlest litt og lest så fort at jeg noen ganger at jeg ikke har fått med meg innholdet på en skikkelig måte. Så hvis det er noe du stusse over i denne bokomtalen så vet du hvorfor.



Jeg brukte litt tid for å komme inn i handlinga og grunnene til det jeg har skrevet litt om. Men så begynte det å bli spennende og den hadde noen spenningsmomenter. Men så begynte spenninga synke og det begynte å bli litt småkjedlig. Samtidig som jeg ble superstressa med å få lest ut boka på fortest mulig. Jeg begynte å bli veldig lei av boka etterhvert. Jeg skal ærlig innrømme at jeg var glad når jeg kunne klappe igjen boka og begynne på ei ny bok.

Jeg har forøvrig skrevet om denne boka i en smakebit på søndag. Les gjerne det innlegget her

Ingen kommentarer: