Søk i denne bloggen

fredag 18. november 2011

Anne B. Ragde: Jeg skal gjøre deg så lykkelig

Kilde: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=6248696&rom=MP

Tittel: Jeg skal gjøre deg så lykkelig
Forfatter: Anne B. Ragde
Utgivelseår: 2011
Forlag: Forlaget Oktober
Isbn: 978-82-495-0863-1
Lånt fra bibliotek

Baksidetekst:
I DEN NORSKE VELFERDSSTATEN er alt lagt til rette for glansefylt dager. Husmødrenes arbeid er blitt enklere, med innlagt vann, kjøleskap og vaskemaskiner, i effektive borettslag tilpasset en ny tid.

OPPGANG A I BORETTSLAGET Ungdommens Egen Heim litt utenfor Trondheim er en verden av frodig livslyst og sosial kontroll, hvor åtte familier lever tett på hverandre. De hjemmeværende vurderer hverandres påkledning og livsvaner og serverer kritiske blikk og stikkende kommentarer. Her tilbys hjemmepermanent og sladder, posesuppe og barnepass- og er man riktig heldig, får man glimt av damen i fjerde som utfører fredagsvasken splitter naken. Og en vakker dag kommer en ung altmuligmann som tilbyr seg å installere kikkhull i dørene.

I Jeg skal gjøre deg så lykkelig tegner Anne B. Ragde et presist tidsbilde, samtidig som hun viser frem hemmelige lengsler og undertrykt redsel i en verden som søker å ligne en idyll .
 
Mine Meninger:
 
Jeg falt for Anne B. Ragde etter å ha lest trilogien om familien på Neshov. Denne boka har jeg stått på venteliste hos biblioteket. Men plutselig fant jeg den på hurtiglån. Dvs. man kan låne boka i 7 dager. Så da bestemte jeg meg for å plukke opp boka og lese den. No er den fortært og jeg er fornøyd med det. Dvs. ikke form av den er dårlig, men at jeg er veldig fornøyd med den.


Boken er delt opp i tre deler. I del 1 blir vi kjent med familiene som bor i oppgang A. Det er 4 etasjer med 2 familier i hver etasje. Hvert kapittel handler om en familie. Men vi får ikke bare kjennskap til hver familie i kapitlene. Men også deres syn på de andre bor i oppgangen. Men også kontakten de har med hverandre i oppgangen. Det er alt fra et hei til at man er besøk hos hverandre. I del 2 møter vi Lars Lockert. Han er selger og lager kikkehull i dørene. Han er hos alle familiene i oppgang A. Man får vite hvordan han opplevde møtene med familiene. I tredje del handler det om hvordan man skal få vekk rotteproblemet som er i oppgangen som ender opp i en ”løsning”. Men også om at Vaktmesteren skal samle inn masse skrot. Men det som er viktigst for meg er at dette er en stund etter vi fikk møte familiene. Vi får vite nye ting som har skjedd både av den gledelig og mindre gledelig sorten.

Boken handlet MYE om husarbeid og hverdagsliv. Det var detaljert og nesten litt absurde. Så eg skjønner hvis noen synest boka er dørgende kjedlig. Men jeg velger å se helt annerledes på det. Boken er et bilde på hvordan 1960 tallet var. Forfatteren gir et flott og troverdig bilde av 1960 tallet. Det klarer hun nettopp gjennom å skrive om husarbeid og hverdagsliv. Det er med viktige detaljer, alt fra husholdningsprodukt til underholdning og nyhetsbildet. Jeg er imponert over alt forfatteren vet. Da kanskje mest over husholdningsprodukt, ulike blad og ikke minst spaltene. Nyhetsbildet er veldig lett å finne informasjon om. Forfatteren tar også med alle generasjoner i boken. Når jeg tenker over det stemmer det ikke helt. Hun skriver ikke så mye om eldre og pensjonister i boka. Men i hvert fall får man vite hvordan ulike genrasjoner hadde det på 1960 tallet og hva som var viktig for dem. En annen ting som er kanonbra er at forfatteren har ikke laget et lite og snevert bilde av 1960 tallet. Men heller et stort og vidt bilde av 1960 tallet med helt ulike familier og karakterer (kjempebra!!). De ulike karakterene og familiene hadde utfordringer og problemer enten med seg selv eller i relasjoner med andre. Dette er skrevet på en mesterlig måte. Noen ganger er det skrevet slik at man ikke får svaret. Men leseren selv kan tenke seg til hva som er problemet. Noen karakterer og familier traff meg mer enn andre. Men det var også flere setninger som også traff meg veldig. De har jeg faktisk lest om og om igjen. Bl.a. denne setninga Er det deg Aud, er det virkelige deg (denne setningen høres ganske dum og enkel ut, Men for meg traff den veldig i hjertet og fikk meg til å tenke).
 
På den negative siden synest jeg at de to siste delene burde henge bedre sammen med resten av boka. Det eneste som de ga meg var at delene var skrevet i ettertid. Dvs. etter vi ble kjent med familien. Samtidig som jeg synest kikkehullet var et godt bilde på nysgjerrigheten til folk og at vi vil få med seg ”alt” naboen driver på med. Spes. i utkantene ( som jeg er oppvokst). En annen ting som jeg synest var litt negativt var at det var litt vanskelig å komme inn i hvilken familien det dreide seg om når man begynte et nytt kapittel. Noen var lettere å finne ut hvem det var siden de var omtalt i andre kapitler.

Denne boka likte jeg kjempegodt og havner lett inn på lista over årets beste bøker. Selv om den ikke er topp tre. Men jeg anbefaler boka på det varmeste!!

Ingen kommentarer: