Søk i denne bloggen

søndag 27. november 2011

En smakebit på en søndag - Alle vil hjem, ingen vil tilbake av Helga Flatland

Denne utfordringen er det bloggeren Mari - Flukten fra virkeligheten  som står bak. Det går ut på å dele noen ord (ikke for avslørende) fra boken du leser no. Deretter linker man innlegget sitt på Mari - flukten fra virkeligheten sin blogg.Da kan man titte på hverandres smakebit.

Jeg skal dele noen ord fra boken Alle vil hjem, ingen vil tilbake av Helga Flatland. Den er oppfølgeren til Bli hvis du kan.Reis hvis du må. Jeg visste ikke om oppfølgeren når jeg så den for første gang i butikken. Jeg trodde først at det var blitt laget en annen utgave av den første boka. dvs. en lettere utgave. Men fant ut at at det var en oppfølger. Da MÅTTE jeg bare  lese denne boka siden den første boka til Helga Flatland troner høyt på lista over årest beste bøker. Jeg er kommet halvveis i boka. Jeg synest den er ikke like god som  den første enda. Den første boka handlet mye om sorg. Men også andre andre interessant ting. Men denne boka handler hovedsaklig bare om sorg og det gjør at boka ikke blir fantastisk bra foreløpig. Ellers synest jeg språket er litt tung så derfor går det litt sakte. Men absolutt ei bra bok:).

I dag er det første søndag i advent og derfor velger jeg et Julesitat. Det er hentet fra side 59 og 60.


Kilde: http://www.aschehoug.no/litteratur/Eboker/katalog?productId=57650753


[...] Bestemor lager ribbe så det lukter langt ute på tunet. Det er som om lukta slår meg i ansiktet  som en knyttneve, og jeg må stoppe. Det rare er at Jon Olav også stopper opp, nesten samtidig, som om lukta av ribbe og jul treffer på samme sted og fremkaller de samme følelsene hos oss begge. Jon Olav blir blank i øynene når jeg gir ham konjakken og en rask klem. Fjellet rundt oss begynner å bli blå i skumringen, bygda er stille, det er snø i lufta. Fra kirkegården  lyser det oransje av lyskasterne og de mange hundre faklene og gravlysene som folk har tent i dag.


Bli med på "En smakebit på søndag"du også da vel!





• Åpne boken du leser i nå

• Finn et par setninger som du kan dele med leserne av bloggen din(vær forsiktig, ikke del setninger som kan avsløre for mye da det kan ødelegge for de som ønsker å lese boken). Hvis du ikke har en egen blogg så kan du dele en smakebit fra boken du leser i kommentarfeltet under Posten en smakebit på en søndag hos Mari - Flukten fra virkeligheten.  Det kommer nytt innlegg hver søndag.

• Skriv en liten bloggpost med en link tilbake til dagens innlegg og deretter legger du igjen en link til din egen bloggpost i inLinkz oversikten som du finner under innlegget (rett etter innlegget og eventuelt andres linker). Da kan andre lesere enkelt hoppe fra blogg til blogg for å finne smakebiter fra forskjellige bøker og kanskje de oppdager en ny blogg eller to i samme slengen.

• Det hadde vært hyggelig om alle som benytter seg av denne ideen linker tilbake til Mari - flukten fra virkeligheten sitt innlegg En smakebit på en søndag, ellers blir liksom noe av poenget med denne faste posten borte da folk ikke kan finne frem til siden hvor alle smakebitene er samlet.

3 kommentarer:

Beathesbokhylle sa...

Kunne godt tenkt meg å lest den boken der:-)

Mari sa...

Det var en vakker og kanskje litt vemodig smakebit.

Lattermild sa...

Jeg synes denne har en sånn fin tittel (minner meg litt om sangen "Alle vil til himmelen, men få vil jo dø" av svenske Timbuktu). Men jeg bør vel kanskje lese Bli hvis du kan. Reis hvis du må. først da?