Søk i denne bloggen

søndag 13. november 2011

En smakebit på en søndag - Jeg skal gjøre deg så lykkelig av Anne B. Ragde

Denne utfordringen er det bokbloggeren  Mari - Flukten fra virkeligheten som står bak. Det går ut på å dele noen ord ( ikke for avslørende) fra boka du leser no. Deretter linker du innlegget tilbake til Mari - flukten fra virkeligheten og så kan vi titte på hverandres smakebiter.

I dag skal dele noen ord fra boka Jeg skal gjøre deg så lykkelig av Anne B. Ragde.Denne boka står jeg på venteliste hos biblioteket. Men plutselig kom jeg over denne boka på hurtiglån. dvs. les boka ut på 1 uke. Så da gikk jeg for det. Da fant jeg ut at ukens smakebit kunne være fra denne boka. Jeg liker forøvrig boka veldig godt:D. Så godt at den kunne havnet på listen over årets beste bøker faktisk. Forfatteren gir et flott og troverdig bilde av et ti år ( 60 tallet) som jeg har aldri opplevd. Jeg trur på Anne B. Ragde. Men jeg skjønner hvis folk synest denne boka er dørgende kjedlig for det er MYE husarbeid og helt vanlig hverdagsliv. Men jeg tenker at det er med å vise 60 tallet. Så det kommer an på hvordan du ser på boka.

I dag skal jeg dele noen ord fra s. 75. Det var faktisk litt vanskelig å finne et sitat fra boka som ikke omhandlet husarbeid og som ikke virket for kjedlig. Jeg hadde noen alternativer. Men endte opp som sagt med noen ord fra side 75.

Kilde: http://bokelskere.no/bok/jeg-skal-gjoere-deg-saa-lykkelig/320163/

Hun elsket å se på stjernehimmelen om vinteren, å føle seg som et lite frø i en gigantisk virvel, men når hun var gravid følte hun seg slett ikke liten, hun følte seg enorm og enormt viktig, hun var selv navet i hjulet, det hun skapte og bar på var større enn sola selv, og titusen ganger større enn de betingelser og forutsetninger hun definerte for sitt eget liv. Når barnet var født, ble det mer konkret og jordnært, da ble det plikter og oppgaver fra minutt til minutt og ikke spesielt sakralt og universielt[...]
Bli med på "En smakebit på søndag"du også da vel!






• Åpne boken du leser i nå

• Finn et par setninger som du kan dele med leserne av bloggen din(vær forsiktig, ikke del setninger som kan avsløre for mye da det kan ødelegge for de som ønsker å lese boken). Hvis du ikke har en egen blogg så kan du dele en smakebit fra boken du leser i kommentarfeltet under Posten en smakebit på en søndag hos Mari - flukten fra virkeligheten. Det kommer nytt innlegg hver søndag.

• Skriv en liten bloggpost med en link tilbake til dagens innlegg og deretter legger du igjen en link til din egen bloggpost i inLinkz oversikten som du finner under innlegget (rett etter innlegget og eventuelt andres linker). Da kan andre lesere enkelt hoppe fra blogg til blogg for å finne smakebiter fra forskjellige bøker og kanskje de oppdager en ny blogg eller to i samme slengen.
• Det hadde vært hyggelig om alle som benytter seg av denne ideen linker tilbake til Mari - Flukten fra virkeligheten sitt innlegg En smakebit på en søndag, ellers blir liksom noe av poenget med denne faste posten borte da folk ikke kan finne frem til siden hvor alle smakebitene er samlet.

4 kommentarer:

May Brit sa...

Gleder meg til å lese denne:) Har svært sansen for Anne B. Ragde!

Mari sa...

Jeg har aldri lest noe av Ragde men dette var en smakebit som gjorde meg nysgjerrig.

Cecilie von der Ohe sa...

Hei Askeladden!

Jeg er en bokelskende dame fra Bergen, så denne bloggen skal jeg følge med videre. Ta gjerne også en titt innom min blogg! Jeg har lest den siste boken av Anne B Ragde, og jeg likte den svært godt. Den var i hvert fall mye bedre enn den forrige som var helt merkelig. Selve historien var jo ganske opplagt, men jeg syntes det var interesant med alle beskrivelsene fra hverdagslivet til folk. Ha en fin og lesende mandag! :-)

Cecilie

Marika sa...

Tack för smakbiten! Verkar egentligen ganska roligt med en bok som nästan bara handlar om hushållsarbete. :)