Søk i denne bloggen

søndag 6. november 2011

En smakebit på en søndag - Julia og Leon av Majken Van Bruggen

Denne utfordringen er det bokbloggeren Mari - Flukten fra virkeligheten som står bak. Det går ut på å dele noen ord ( ikke for avslørende) fra boken du leser no. Deretter linker du innlegget ditt til Mari - flukten fra virkeligheten og så kan vi se på hverandre sin smakebit.

Jeg leser Julia og Leon av Majken Van Bruggen. Ei bok som har jeg siklet lenge etter.... Jeg må nok desverre si at den foreløpig ikke når helt opp til  forventningene jeg hadde. Boka er en helt grei lesning. Men jeg savner en del ved språket og karakterene (les:Julie). Jeg er ikke kommet til den delen hvor Leon kommer inn ( innlegget er autopublisert, opprinnelig skrevet på onsdag). Men det er jo mulig at inntrykket av boka endrer seg etterhvert.

Jeg skal med dere fra side 24 i boken. Et sitat som både omfatter bøker, leseglede og bibliotek:D. Det blir en bokanbefaling av en bok som jeg ikke har lest selv. Men se det som en anbefaling fra forfatteren:)


Kilde: http://bokelskere.no/bok/julia-og-leon/244458/
Jeg går langs hyllene og kjenner på bokryggene, tar ut en bok og lukter på den, før jeg setter den på plass igjen. Etter flere runder velger jeg en bok. Den er skrevet av Milan Kundera og heter Tilværelsens uutholdelige letthet. Jeg blar litt i den før jeg setter meg ved et bord og begynner å lese.  Boken handler om Tomas og Tereza og Tomas` elskerinne. Det er en kjærlighetsroman fra Tsjekkoslovakia, og jeg har aldri lest noe lignende. Jeg blir sittende og lese helt til biblioteket stenger, og da låner jeg med meg boken hjem. Jeg leser hele natten, og like før skolen begynner, kommer jeg til siste side. På skolen er jeg trøtt og klarer ikke å følge med, men når Bøe kjefter på meg, bryr jeg meg ikke om det, jeg tenker bare på  Tomas og Tereza.
Når jeg ser på dette sitatet så skjønner jeg nesten ikke selv at jeg ikke liker boken bedre. Men det er ikke litteraturbiten som gjør at jeg ikke er optimalt fornøyd.

Bli med på "En smakebit på søndag"du også da vel!




• Åpne boken du leser i nå

• Finn et par setninger som du kan dele med leserne av bloggen din(vær forsiktig, ikke del setninger som kan avsløre for mye da det kan ødelegge for de som ønsker å lese boken). Hvis du ikke har en egen blogg så kan du dele en smakebit fra boken du leser i kommentarfeltet under Posten en smakebit på en søndag hos Mari - Flukten fra virkeligheten. Det kommer nytt innlegg hver søndag.

• Skriv en liten bloggpost med en link tilbake til dagens innlegg og deretter legger du igjen en link til din egen bloggpost i inLinkz oversikten som du finner under innlegget (rett etter innlegget og eventuelt andres linker). Da kan andre lesere enkelt hoppe fra blogg til blogg for å finne smakebiter fra forskjellige bøker og kanskje de oppdager en ny blogg eller to i samme slengen.

• Det hadde vært hyggelig om alle som benytter seg av denne ideen linker tilbake til Mari - Flukten fra virkeligheten sitt innlegg En smakebit på en søndag, ellers blir liksom noe av poenget med denne faste posten borte da folk ikke kan finne frem til siden hvor alle smakebitene er samlet.

5 kommentarer:

astridterese sa...

Tilværelsens uutholdelige letthet er en fin bok :-) Jeg har ikke lest Julia og Leon men ble litt nysgjerrig på den!

Siljeblomst sa...

Kjempefin smakebit, Askeladden!Jeg har lest Tilværelsens uutholdelige letthet for mange år siden, og likte den svært godt.

SigridfraEnget sa...

Fin smakebit. Det er av og til sånn med bøker, at man ikke finner tonen, rett og slett...

Julie sa...

Fin smakebit. :)

Mari - Escape In A Book sa...

En fantastisk smakebit for en bokelsker, Askeladden :)