Søk i denne bloggen

mandag 7. november 2011

Kongen av Bastøy



Denne filmen er basert på virkelige hendelser.

Den minner meg faktisk om Kautekeino opprøret. I denne filmen måtte man også ta et opprør. Jeg beundrer de som gjorde det!!!. Jeg blir såååååå sint, sint når jeg ser denne filmen. Jeg blir sint for at det er  mitt eget land som har laget nesten en slaveleir. Jeg skammer meg over historien til mitt eget land, ihvertfall deler av den. Jeg er såååå glad for at jeg ikke levde på begynnelsen av 1900 tallet.Men at jeg lever i en postmoderne tid hvor " problembarna" blir behandla ( som oftest) på en verdig måte. Incest er motbydelige, forkastelige, jævlig og jeg har ikke ord for å fortelle hvor gale det er. I filmen blir Incest slåttt hardt ned  og det er jeg glad for.... Men hva med vold ( .f.eks. slag) og å drive nærmest en slaveleir er ikke det jævlig???? jeg blir sååååå sint at jeg nesten har lyst hoppe inn i filmen og snakke til bestyrene......

En sterk, gripende og vond film som anbefales virkelig!!!

1 kommentar:

Ingaplinga sa...

Helt enig! Jeg så den for første gang i forbindelse med jobben min, den var et alternativ til kultursekk-tilbud for dette skoleåret.
Ble flyttet til vgs-elevene, men tror likevel at jeg vil bruke filmen med mine "fjortisser"!

Absolutt en av mine norske favorittfilmer!