Søk i denne bloggen

torsdag 1. desember 2011

Boktema hos Anette - Min kvinnelige favorittkarakter

Det er duket for boktema  igjen hos bloggeren  anettes bokboble ( bra blogg som det anbefales å sjekke innom). Dagens boktema er Min kvinnelige favorittkarakter.


Jeg har ikke internett hjemme for tida og må ta ting på sparket. Så da går jeg for det enkle, dvs. jeg går for Mali i Arvesynd og Maren i Morshjerte. Men jeg ELSKER begge seriene og de vil nok havnet langt opp på lista over favorittkarakterer uansett.

Hvis Maren og Mali eksisterte i virkeligheten ville jeg nok ikke hatt så sansen for dem. Hvem vil ha relasjon til noen som er utro, dreper og gir vekk barn og lyger som bare poker?. Men når jeg leser disse seriene så skjønner jeg at livet er ikke så enkelt som man skal ha det til. Ingen av disse karakterene har gjort sine feil for de hadde så lyst å gjøre noe skikkelig forferdlig. Angst, tvang, lengsler og en tøff  hverdag gjør at de har tatt valg som de har lidd sterkt selv under. Jeg beundrer styrken til Mali og Maren som har klart seg selv om de har gjort feil de har lidd sterkt under selv. No vet jeg ikke så mye om hva som skjer med Maren i tida framover i Morshjerte. Men Mali opplever grusomme ting i sin "framtid" i Arvesynd. Det er sterkt å se styrken hennes i slike situasjoner.Ellers har Maren og Mali store hjerter med kjærlighet og omsorg til sine nærmeste. Begge er selvstendige damer som tener penger selv. Her er det masse å beundre!!. Jeg har utelatt de sidene ved dem som irriterer meg og de jeg kan kjenne meg igjen i.

http://bokelskere.no/bok/svanesang/23433/ Mali i Arvesynd

http://www.cappelendamm.no/main/Katalog.aspx?f=11081&isbn=9788202330590. Maren I Morshjerte





1 kommentar:

Anette sa...

Åh, Mali er helt fantastisk. Arvesynd er den beste serien jeg noen gang har lest. Godt valg :)