Søk i denne bloggen

torsdag 8. desember 2011

Boktema - Min mannlige favorittkarakter

Det er nesten hver torsdag boktema hos bloggeren Anettes bokboble. I dag er boktemaet min mannlige favorittkarakter.

Jeg går også i dag for romankarakterer fra Anne Lise Boge`s serier. Jeg velger derfor Trond fra Morshjerte. Trond kommer fra en fattig familie i bygda. Han jobber derfor på butikken til kjøpmann Bredli for å tene penger til familien i Lia. Han faller for Maren, datteren til kjøpmann Bredli og de utvikler et varmt og intenst kjærlighetsforhold. I bygda betyr penger og ære mer enn kjærlighet. Derfor vil ikke kjøpmann Bredli se Maren gifte med hve som helst og han har pekt ut Thorleif Høgås som mulig ektemann til Maren. Men Maren stritter imot uten å vite hvorfor. Men plutselig oppdager han at  Maren og Trond  klinende. Dermed blir Trond "sparket" fra jobben og sendt til Trondheim for å jobbe hos en kjøpmann. Men om han reiser friviilig får vi vite senere i serien. Men i Trondheim arver han butikken til en gammel enslig mann. Trond går fra å være fattiglus til millionær. Trond var ute av serien i en god del bøker. Men kommer mer og mer igjen i serien.




Trond er en mann ut av det sjeldne.  Han er full av tilgivelse og respekt. Han kan mene noen har gjort noe fryktelig galt. Men allikevel tilgir han og støter ikke vekk noen om de har gjort noe galt. Det er også en mann  med en spesiell og ikke minst stor kjærlighet og varm til sine medmennesker.Han blir lett glad i mennesker. Han er en fantastisk far og elsker Oda betingelseløst. Selv om det gikk noen år før han visste om Oda og avsløringa kom litt brått på.  Hvis Maren tiilot det hadde han vært trygge og solide klippe livet hennes. Jeg er ganske så frustrert og irritert at Maren kan rote seg bort i flere andre ( les:to)  mannfolk når ho har verdens beste mann rett foran øynene hans.

Jeg er overbevisst at verden hadde vært et bedre sted hvis det hadde vært flere som Trond og hans familie i verden!!! Littt synd at det er bare romankarakterer:/

Kilde: http://bokelskere.no/bok/ulmende-gloer/273929/

1 kommentar:

Anette sa...

Vi er visst like glade i Anne-Lise Boge, du og jeg ;) Ja, Jo er også en flott kar, men Håvard stjal hjertet mitt! Morshjerte begynte jeg å lese, men hoppet av etter et par bøker. Hadde nok litt for store forventninger tror jeg!