Søk i denne bloggen

søndag 18. desember 2011

Breaking dawn part 1


Den siste Twilight boka Breaking Dawn blir filmatisert i to deler. Part 1 går på kino for tida og jeg har selvfølgelig sett den.

Jeg vil dele part 1 i to deler. Den ene delen er fra bryllupet og bryllupsreisen til Bella og Edward. Den delen var altfor lang etter min smak. Den manglet både spenning og romantikk. Det er nettopp spennning og romantikk som gjør at jeg nielsker Twilight serien. Det er nok mange som vil argumentere for at bryllup er romantisk, men det synes ikke jeg. Men det kan like godt være at jeg har forandret meg som leser og seere. Det stemmer ikke helt for jeg har forandret meg. De (flere) bøkene og filmene som fikk meg til å sveve på en sky.pga. Romantikken synes jeg ikke har et snev av romantikk i seg i dag. Jeg tenkte en god stund at Breaking Dawn er den dårligst twilight filmen hittil og at den manglet så mye. Jeg såg på Klokka og tenkte at de bruker altfor lang tid på Bryllupsdelen. Men filmen forandrer seg betraktelig etter Bella blir Gravid, heldigvis til det mye bedre. Det var litt romantikk i den andre delen av filmen. Men først og fremst var det ufattelig spennende… De som har lest Twilight serien kan nok skjønne at folk får hetta av avslutninga hvis du ikke har lest Twilight serien. Jeg hadde fullstendig panikk og satte med tårer i øynene… Jeg hadde panikk for at filmen skulle slutte altfor brått... Jeg hadde panikk for at det verst tenkelige kunne skje... Hvis jeg hadde sett filmen hjemme hadde jeg nok hoppet i stolen og skreket…
 
I de andre Twilight filmene har Edward og Jacob smeltet hjertet mitt. Edward imponerer meg ikke så mye i denne filmen dessverre. Jeg har inntrykk av at forfatteren vil bygge ned det fantastiske bildet av Edward som er blitt dannet gjennom filmene. Men det var ikke grunnen til at jeg ikke likte så godt Edward i denne filmen. Jacob derimot drog filmen fra middelmådig. Han ofrer mye for Bella sitt beste og det rører meg dypt… Det var Jacob som var med å lage de knallspennende scenene i filmen. Så fikk jeg fryktelig vondt av han i bryllupet til Bella og Edward. Men hvis Bella hadde valgt Jacob så hadde jeg hatt vondt av Edward.

En bra film selv om den dessverre ikke når opp til de andre Twilight filmene.

Ingen kommentarer: