Søk i denne bloggen

onsdag 7. desember 2011

Majken van Bruggen: Julia og Leon


Kilde: http://bokelskere.no/bok/julia-og-leon/244458/

Tittel: Julia og Leon
Forfatter: Majken van Bruggen
Utgivelses år: 2010
Forlag: Kolon Forlag
Isbn: 978-82-05-40052-8
Lånt fra Biblioteket


Baksidetekst:
Julia er 17 år og reiser fra hjemstedet til Oslo for å gå på Gymnaset. Men i stedet for å gå på skolen leser hun kjærlighetsromaner og reiselitteratur, og det tar ikke lang tid før rastløsheten tar overhånd og hun legger ut på en reise i Europa. I Amsterdam treffer hun Leon. Møtet blir kort, men uforglemmelig, og etter et opphold i Barcelona vender Julia tilbake i Amsterdam hvor hun innleder et intenst kjærlighetsforhold til Leon.

Julia og Leon er en roman om møter mellom mennesker, og om hvordan enkelte møter kan gi livet en ny retning og kanskje forandre det helt.

Mine meninger:
 Denne boka var jeg ferdig med for en stund siden. Men så glemte jeg helt av å skrive noe om boka. Men så kom jeg plutselig på at denne boka må jeg skrive en bokomtale om. Jeg glømmer farlig fort så jeg får skrive ned det jeg husker og tenker om boka.

Romanens tittel er Julia og Leon og de er hovedpersoner i boka. Men Julia er den viktigste hovedkarakteren. Vi følger henne fra Oslo til livet med Leon i Nederland. Jeg skrev om denne boka i for noen uker siden. Der nevnte jeg at savnet noe ved Julia. Det jeg savner er en slags indre handling. Jeg vil vite mer hva hun tenker og føler. Men det blir bedre etter hvert. Men istedfor for at vi ”ser” tankene og følelsene på ”innsiden” kommer de ut i dialog med Leon. Jeg synest Leon er ganske lik Julia. Men det tilgir jeg han siden vi er aldri på ”innsiden” av han (Sorry for at jeg har glømt litterære fagbegrep, Flaut!). Språket var jeg heller ikke fornøyd med. Det blei for enkelt og presist. Jeg skulle ønske at det var mer svulstig og sentimentalt. Når en ting blir tatt opp så synes jeg det kunne ha blitt utdypet i flere setninger.

Ellers kommer det godt fram at forfatteren elsker både å reise og lese litteratur. Hun vil anbefale leserene feriemål og litteratur gjennom denne romanen. Det synest jeg var helt greit. Jeg tar meg selv i at det var anbefalingene jeg likte best med boken.

På baksiden av boken står det at det er en roman om møter mellom mennesker som gjør at livet kan ta en ny retning og forandre det. Det synest jeg ikke forfatteren har fått fram. Det hjelper ikke å skrive om et par som henger drittmasse ilag enten om det er tur eller hjemme, hvis man ikke klarer å få frem den spesielle kjemien. Boken ble derfor heller ikke så intens og intim som baksideteksten sa. .

Ingen kommentarer: