Søk i denne bloggen

mandag 9. januar 2012

Alf Kjetil Walgermo: Mitt Bankande hjarte



Kilde: 
http://bokelskere.no/bok/mitt-bankande-hjarte/258330/


Tittel: Mitt bankande hjarte
Forfatter: Alf Kjetil Walgermo
Utgivelseår: 2011
Forlag: Cappelen Damn
Isbn: 978-82-02-33378-2
Lånt fra biblioteket



Mine Meninger: 
Amanda er 13 år og går i åttende klasse. Hun er bestevenn med Jenny og er forelska i David. Amanda gjør alt for å komme i kontakt med David. Hun lykkes med det, men når hun og David begynner å bli kjent skjer det noe dramatisk. Amanda havner på sykehus og det blir oppdaget at hun har forstørra hjerte. Men for å overleve trenger hun hjertetransplantasjon.

Men det er ikke bare Amanda og David som er sentrale i denne romanen. Jenny og Lia – Lars er også viktige karakterer i denne boken. Amanda og Jenny har vært bestevenner i 8 år og Amanda forteller alt til Jenny. Hun både oppmuntrer og gir råd til Amanda angående David. Men plutselig gjør Jenny en stor tabbe og kysser David. Amanda er rasende og skuffet, og kutter all kontakt med David og Jenny til hun tilgir dem. Amanda oppfatter Lia Lars som en skummel type og liker han ikke noe særlig. Han har et naust hvor Amanda og David stjeler tønner slik at de kan bygge en flåte av dem. Men etter at Amanda blir alvorlig syk får hun kontakt med Lia Lars. Hun finner ut at han er en klok og god mann. Han prater mye om døden og transplantasjon med Amanda.

Det er flere ting med boka som jeg ikke  er misfornøyd med, men som jeg stusser over. Amanda er dødelig syk. Men det virke som at hverken døden eller livet opptar Amanda i stor grad.Det viktigste for henne er å være forelska og ha David i livet. Det antar jeg er grunnen til manglende livsskraft og dødsangst.  Det står i boka at ho kan dø da og da. Men det ligger ikke mer følelser og tanker rundt det.

Boka tar opp et viktig tema som er viktig å ha fokus på. Jeg tror mange (i hvertfall meg) tenker ikke så mye på transplantasjon i hverdagen. Vi tenker ikke på hva som skjer med kroppen vår etter vår død. Det er ikke aktuelt tema for oss selv om det er  aktuelt på nasjonalt plan. Derfor er det viktig med fokus og opplysning om transplantasjon. Boka tar opp flere aspekter med transplantasjon og den er spekket med mange gode argumenter for det.

 Forfatteren (en eldre mann) imponere med å skrive godt om tenåringsjente. Når jeg sier forfatteren skriver godt mener jeg han har satt seg godt inn i livet til en tenåringsjente. Men synest den delen hvor Amanda er "frisk" var litt småkjedlig. Eg hadde på et tidspunkt tenkt å gi meg. Den første delen var nesten for lang etter min mening. Men når Amanda kommer på sykehuset og får diagnosen blir boka bedre og mer spennende. Man må bare lese litt til og litt til. Så del to hever boka til å bli bra.

Ingen kommentarer: