Søk i denne bloggen

torsdag 5. januar 2012

Boktema hos Anette: Kavelakade!

Det er årets første boktema og bokteamet er årskavelkade. Du kan lese mer om dagens boktema her. No holder jeg selv på  å lage en årskavelkade med flere bøker og kategorier. Men to årskavelkader skader vel ikke. Denne med litt mindre bøker og kategorier.


Årets beste bok


Kilde: http://www.capris.no/product.aspx?isbn=9129669561




Boken fyker rett inn på lista mi over favorittbøker og den sniker seg forbi Under De skyggene av løvetunge trær. Den ender foreløpig som årets beste bok. Jeg har tenkt masse på boken. Enkelte scene dukker opp igjen og igjen. Den slo meg i bakken likhet med Søskenkjærlighet og Det er mitt liv!.Jeg svever på ei rosa og er litterært stup forelska..<3. Har lyst å rope til hele verden: Les den, les den, les den!!!! 


Årets skuffelse






Kilde: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=5336461&rom=MP

Boken var dårlig oppbygget slik at man visste relativt kjapt hva som var hemmeligheten. Boken minnet meg om dårlig og veldig ofte meningsløse program der man har konkurranser. Der forteller programlederen nesten løsningsord. Så blir man så irritert pågrunn av det.

Den veksler mellom nåtid og fortid. Det fungerer både bra og dårlig. Før hvert kapittel var det moren til Antonie og Clarisse som forteller. Det blir dårlig fordi hun forteller alt for masse og lager ikke noen spenningsmoment.


Årets dårligste bok



Kilde: http://bokelskere.no/luva83/boksamling/1277337/

Jeg merket fort at språket var nesten for bra. Så bra at man har nærmest pakket inn karakterene, handlingen og alt i språket. Det er fint med bra språk. Men det blir irriterende når man føler man må ”leite” fram alt i boken og at man ikke har helt grep på romanen.

Den kvinnelige hovedpersonen irriterer meg. Jeg synest hun har lite empati og er veldig bastant. Hun ser ingenting fra begge sider. Når hun skrev  om moren satt jeg og tenkte er det sikkert at moren din er sånn. Jeg klarer ikke helt å tro på den historien forfatteren forteller meg.

Årets overraskelse


Kilde: http://www.cappelendamm.no/main/katalog.aspx?f=4251&isbn=9788202343156


Jeg var  lenge i tvil om hvilken bok jeg skulle velge. Men går for denne boka:)


Jeg har ingenting imot barnebøker. Men noen er jeg ganske skeptisk til og da spesielt de som er realistisk. Jeg er redd for de blir for barnslig og for teit. Da vil jeg heller lese fantasy barnebøker siden det er noe man ikke kan realtere til en virkelighet.

For å si det først som sist så var jeg veldig skeptisk til Jørgen + Anne = sant. Men jeg leste film anmeldelser og bok anmeldelser som mente at boka og finne kunne ses og leses av voksne. Etter å lest boka vil jeg si meg enig i det. Den ga meg fine barndoms mimringer enn at det ble for barnslig. Selv om det var ikke helt det samme som da jeg var 10 år. 




7 kommentarer:

astridterese sa...

Jeg likte både Elskeren og Bumerang :-) Men du vet; Smak og behag...
Jeg ble nysgjerrig på Som om ingenting. Den virket spennende og jeg kunne tenkt meg å lest den.

Beathesbokhylle sa...

Har Bumerang i bokhyllen ulest og jeg ble også veldig nysgjerrig på den Som om ingenting. Har ikke lest de andre bøkene du nevner her.

Siljeblomst sa...

Som om ingenting ble jeg også nysgjerrig på. Ellers så likte jeg veldig godt Elskeren da jeg leste den :-) Fin kavalkade!

Mai Lene sa...

Eg likte Bumerang veldig godt og den står på lista over ei av dei beste bøkene hjå meg. (http://bokverdami.blogspot.com/) Den første blei eg nysgjerrig på og eg har høyrt om forfattaren. =)

Anette sa...

Spennende kavalkade! Og litt morsomt at du syns Bumerang er årets skuffelse, mens jeg syns den var årets overraskelse ;)

Berit sa...

Heisann- ingen av disse har jeg lest! Ble nysgjerrig på den du utpeker som årets beste- den skal jeg notere meg, så takk for tipset!

Mari sa...

"Som om ingenting" ble jeg veldig nysgjerrig på, jeg har en bok av samme forfatter her. Skal lese den først så får jeg se hva jeg syntes om forfatterens skrivestil :)

Spennende liste forresten, jeg har ikke lest noen av disse titlene.