Søk i denne bloggen

lørdag 7. januar 2012

Samleomtale

Jeg har slitt med å skrive og publisere omtaler i takt med  bøkene jeg leser. Det finnes flere bøker som jeg ikke har sagt noe om og det har jeg tenkte å gjøre noe med. Her kommer noen ord om hver bok.


Kilde: http://bokelskere.no/bok/romeo-og-javeria/34048/

Jeg har hverken lest eller sett Romeo og Julie. Men jeg er ganske sikker på at forfatteren er inspirert av historien. Tittelen og slutten (oj, her røper jeg for mye) på boka tyder på det. Jeg trodde forfatteren skulle ha fokus på forhold med ulik kulturbakgrunn. Men jeg fikk inntrykk av at forfatteren var mest opptatt  av negative aspekter om kjærlighet i ulike religioner. Boka var ei tynn flis av ei bok og språket var nesten for lett. Man fikk  følelsen av at forfatteren hadde bestemt at boka skulle være på x antall sider, men så var historien for lang. Boken hadde med noen høydepunkter og det ble veldig hastverk og unaturlig. Det var med andre ord "flere hopp" i boken og forfatteren kunne ha fylt inn tomrommene. Da er jeg overbevist at boken hadde blitt bedre. Men helt elendig var ikke boka. Jeg likte historien i utgangspunkt selv om den hadde noen mangler. Den provoserte meg og lærte meg mye nytt.


Kilde: http://bokelskere.no/bok/avskjed/52531/

Jeg har skrevet omtale av bok nr. 8 i Arvesynd, men den er forsatt ikke publisert. Det var en ting  i  boka som skuffet meg veldig. Men i bok nr.9  får jeg det jeg ønsket i sist bok, nemlig noen avklaringer. Boka begynner med det den sluttet med i nr.8, nemlig Gjelstad bonden sin bortgang. Det at han havnet i skitrenna og deretter i siloen og var full med dritt er nok et bilde på hvordan han var i serien. Avskjeden med han er  ikke fylt med sorg. Men det dør flere personer i denne boken. Personer som står Mali nær selv om ikke de er aller nærmeste. Ellers er boka preget av ting som går igjen i serien og som man begynner å se mer etterhvert. Serien består blant annet av mye gjentakelser og sterotypiske karakterer. Boka var utrolig trist på mange måter. Men ga deg allikevel ulike perspektiver på sorg og lært deg mye ( og ikke minst ga deg visdom). Jeg vil avslutte med visdomsordet du kan ikke hindre at sorgens fugl flyr over hodet, men du kan hindre at den bygger reir i hodet ditt.

Kilde:
http://bokelskere.no/bok/doedsengler/325452/

Dette er ei elsk - hat bok og jeg tilhører gruppa som elsker boka. Her var det spenning og action på hver side ( nesten for masse) og hvert kapittel sluttet på en måte som gjorde at man MÅTTE lese videre. Det er med andre ord ei real slukebok. Boken foregår i en realitisk verden med noen overnaturlige elementer. Mange ganger synest jeg det blir veldig teit. Men i denne boka blir det både bra og spennende. Jeg elsker hvordan man har kombinert historiske elementer med realitiske elementer.

Teamet for boka er at hvis vi prøver å utrydde ondskapen kan man ende opp med ondskap. Jeg er ikke helt enig i budskapet. Men etter å tenkt meg om er jeg faktisk litt enig. Man kan bli ekstrem for å oppnå et budskap i samfunnet. Hvis det går for langt kan det ende opp i vonde handlinger. Men da dukker det opp andre spørsmål som hva er onde og gode synspunkter. Her kan man reflektere seg i hjel. Men siden det er en bokomtale avslutter jeg mine refleksjoner rundt budskapet i boka. Men boka egner seg seg godt for refleksjoner. Boka bruker elementer som vi mennesker regner som godt til noe ondt. For eksempel engler som er farlig og dreper


Kilde: http://bokelskere.no/bok/emissaeren/19071/

Denne boken er skrevet av en i menigheten min. Jeg fant den på Freetex for en billig penge og da måtte jeg ha den. Den er en blanding av inspirasjon og humor. Jeg synest den er fantastisk, oppmuntriende og kjempemorsom.

Kilde: http://bokelskere.no/bok/den-gode-kraften/198192/

Joralf Gjerstad er en spennende mann!!. Jeg har lest og sett alt om denne mannen i det siste ( alt etter biografien hans kom ut). Jeg likte boka selv om jeg har glømt nesten alt i dag ( leste den i vår).

Kilde: http://bokelskere.no/bok/den-doble-gleden/275453/

Det var flere ting ved baksideteksten som gjorde at jeg vil lese denne boka. Boka var delt opp i flere små tekster. Tekster som ga deg noe å tenke på og ikke minst visdom.


Ingen kommentarer: