Søk i denne bloggen

fredag 3. februar 2012

Boktema hos Anette: Boka jeg leser nå


Jeg er som vanlig forsinka med boktema på torsdag. Les mer om gårsdagens boktema her.

Jeg har hatt en leseglede som har vært på minimum en god stund og jeg klarer liksom ikke bli ferdig med ei bok. *FRUSTRERENDE*. Stabelen med påbegynte og halvleste bøker øker. Men heldigvis er lesegleden begynt å komme tilbake og det er faktisk håp om at jeg klarer å bli ferdig med ei bok i løpet av uka:)


Kilde

Jeg har flere alternativer å velge i mellom når det kommer til boka jeg leser akkurat no. Jeg har valgt bort denne boka jeg leser mest i for tida, den kan du lese mer om her. Så da går jeg heller for en samleutgave som jeg har holdt på med i flere måneder faktisk. Det er Julie bøkene av Anne Karin Elstad. Noen dager leser jeg 100 sider, noen dager 1 side og andre dager ingenting. Jeg liker ikke å si det. Men jeg har nok vokst litt fra Julie bøkene av Anne Karin Elstad. De er selvfølgelig bra. Men ikke fantastisk bra og tar meg ikke med storm som før. Jeg kan komme med et eksempel på det. Sist gang jeg lest Julie bøkene smeltet jeg helt av kjærlighetshistorien mellom Julie og Jørgen. Jeg husker jeg fortalt alle dette var litteraturens fineste kjærlighetshistorie. Når jeg har lest det på nytt igjen tenker jeg hva er det som er fantastisk og hvorfor falt jeg så pladask for det. Jeg finner ingen bedre svar på det at jeg har forandret meg som leser og har vokst litt fra de mest klissete kjærlighetshistoriene (til mine bestevenner stor glede!). I dag synes jeg kjærlighetshistorien mellom Julie og Jørgen er for voldsom og lite troverdig.

2 kommentarer:

Tone sa...

Jeg husker du har nevnt denne boka - eller rettere sagt bøkene - tidligere også, og jeg har veldig lyst til å lese den en gang fortsatt. Jeg er jo veldig glad i de andre bøkene jeg har lest av Elstad tidligere, spesielt Innhaugfolket-serien. Så jeg er spent på hva jeg kommer til å synes når turen en gang kommer til Julie.-bøkene, spesielt om kjærlighetshistorien siden du nevner den her. :)
Jeg har fått noen slike a-ha-opplevelser jeg også før når jeg har lest igjen bøker jeg ikke har lest på noen år. Lesesmaken og hva man fenges av og er opptatt av kan forandre seg, ja, etter hvert som man selv vokser og får mer livserfaring og leser mer og mer.

Og, så må jeg kommentere en ting jeg lenge har tenkt å kommentere, men som jeg alltid glemmer av. Jeg liker veldig godt de ordene du har øverst på bloggen din, "Ta vare på Hjertet framfor alt du bevare for livet går ut i fra det". Da jeg var yngre fikk jeg en skinninnbundet bibel med gullsnitt i gave fra besteforeldrene mine. Og på den første siden har bestemor skrevet dette bibelverset + hvor i bibelen den kommer fra, og en hilsen fra henne og bestefar. Så hver gang jeg kommer inn på bloggen din og ser de ordene tenker jeg automatisk på dem. Det er jo koselig synes jeg. :)

Melusine sa...

Hehe, jeg har også en stabel med bøker som skal leses og listen blir lengre og lengre!

Julie-bøkene er gode, men jeg liker best de tidligere bøkene til Elstad :)