Søk i denne bloggen

tirsdag 7. februar 2012

En smakebit på en søndag på en tirsdag - Indias datter av Shilpi Somaya Gowda



Jeg er som alltid sent ute med en smakebit på en søndag... Konseptet er det bokbloggeren Mari - Flukten fra virkeligheten som står bak. Det går ut på å dele noen ord ( ikke for avslørende)  fra boken du leser no. Se søndagens smakebiter her.


Dagens smakebit er fra boken Indias datter av Shilpi Somaya Gowda. Boka fikk jeg for en tilgodelapp på bokhandelen. Boka leste jeg på vei nordover etter juleferien. Men har stått bom fast på side 108 etter det. pga. lesegleden har vært på et minium og jeg har holdt på med flere bøker som jeg aldri blir ferdig med (foreløpig). Boka har et godt språk, men er allikevel lettlest. Derfor slukte jeg en god del sider på en dag og noen timer. Boka er ikke fantastisk bra. Men er absolutt ei bra bok som tar opp mange interessant teamer som jeg er interessert i. for eksempel biologi, adopsjon og menneskeverd. Så må jeg nevne en ting til. Selv om boka ikke er fantastisk bra, så er den i alle fall hjerteskjærende vond og ufattelig provoserende…. Men på en bra måte for den tar opp viktige tema.


Sitatet er hentet fra side 48. Jeg skulle ønske at det bare var fiksjon. Men sannheten er at mange opplever det samme som en av hovedpersonene i boka. Ufattelig trist og provoserende!!!. Jeg skjønner ikke at flere engasjere seg i teamet og vil gjøre noe med det. Men no over til sitatet.

Hun vet at hvis prøven viser enda en jente vokser i magen hennes, vil alle de mulige konsekvensene være knusende. Jasu kan kreve at hun tar abort, der og da på klinikken hvis de hadde hatt til penger til det. Eller han kan ganske enkelt kaste henne ut, tvinge henne til å påta seg skammen til å påta seg skammen ved å ta hånd om barnet alene. Hun vil bli utstøtt , som andre beecharis i landsbyen. Men selv dette, å bli utstøtt fra hjemmet og lokalsamfunnet, ville ikke bli så vondt som alternativet. Hun kan ikke forestille seg smerten ved å føde, holde babyen i armene sine, bare for at den skal bli tatt fra henne igjen. Kavita vet i sitt innerste at det vil hun rett og slett ikke overleve.

2 kommentarer:

astridterese sa...

Denne har jeg tenkt å lese. Kjekt å lese smakebit fra den!

Pia sa...

Denne har jeg også tenkt å lese! Viktige temaer som berører meg!
KJekt å komme over bloggen din :)