Søk i denne bloggen

lørdag 3. mars 2012

Kommentarer til utdraget fra Morshjerte nr.16 Da englene gråter

Kilde: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=6576981&rom=MP

Utdrag fra Morshjerte nr.16 kan leses her.

Mine meninger:


Jeg bruker som alltid å kommentere utdragene til bøkene i Morshjerte. No kommer snart Morshjerte nr. 16 i posten så derfor haster det med å kommentere utdraget. Kanskje er boka lest og ferdig fortært når dette publiseres.

For alle som trodde at noe om brannen blir avslørt i utdraget blir skuffet. Det eneste vi vet med nesten 100% sikkerhet er at noen har dødd. Det er også en setning om at kanskje en har overlevde. Men den kan leses på flere måter. dvs. At det er flere som har dødd i brannen. Det at en annen person ikke blir nevnt med et ord kan også tyde på denne personen er dø eller er blitt kastet bak lås og slå. Gjett om jeg ønskeeeeeeeeeeer det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.

Ellers bygger utdraget mye på baksideteksten (liker, liker, liker!!!!!!!!!!!!!). Alt tyder på at Maren og Trond begynner å finne sammen igjen…*HURRA* Det ser man på alle måter ut i fra det lille jeg har lest og sett. Men det finnes skjær i gleden der også… Jeg var litt usikker på om Trond holdte løftet sitt om å ha ingen andre enn Maren etter Elise` s død. Det ser faktisk ut som han bryter løftetLL. Men håper at det kan tolkes på flere måter slik at det er ikke sikkert. Om ikke Maren og Trond finner sammen igjen vil de nok alltid ha et spesielt forhold og mer en gang havne i armene på hverandre. Men det satser vi på ikke skjer!!!!!!!!. Jeg tror heller ikke på Marens følelser.dvs. at hun påstår at hun ikke har følelser for Trond. Maren driver heller på med selvfornektelse. Hun nekter å innrømme for seg selv og andre at hun har følelser for Trond. Men nå som boka kommer når som helst har jeg begynt å fundere om det er andre ting som gjør at det er så mye om Trond og Maren. Det kan være for å holde fokuset borte fra brannen. Dessuten kan man ikke røpe så mye om brannen. For eksempel hvem lever ,hvem dør.

Ellers er det mer og mer snakk om den ukjente faren til Trond. Jeg gleder meg sånn til han blir funnet (det tror jeg vil skje!) og om det er en karakter fra Arvesynd. Men det blir nok mye rabalder når det kommer for en dag ( til hele bygda) at Trond er halv tater. Jeg tror også norsk historie kommer inn i bildet. For eksempel den skammelig behandlingen av tatere i Norge.

Ellers er det begynt å komme tydelig fram at Oda har en unik stemme. Jeg tror faktisk ho blir artist i sitt voksne liv. Sivert i Arvesynd begynt i samme alder (nesten) med fela og ble en stor fiolinist. Ellers må jeg si noe mer om Oda som ikke kom fram i min omtale av sist bok i Morshjerte. Hun har en unik evne til å lese andre mennesker og skjønner mange ting selv om hun er liten.

Tilslutt avslutter jeg med det jeg skrev i sist innlegg om Morshjerte:

Tilslutt avslutter jeg med at jeg ALDRIIIIII gir opp håpet om at Trond og Maren finner sammen igjen før sist linje er skrevet i Morshjerte (hvis ikke Trond dør eller andre dramatiske ting skjer)!!!!!!!!!!!!!!!!. 


Ingen kommentarer: