Søk i denne bloggen

torsdag 26. april 2012

Boktema hos Anette: Boken som rystet meg

Dagens boktema er boken som rytstet meg. Jeg må skynde meg og tenke litt kjapt. Så derfor velger jeg ut to bøker som har med Massakren på Utøya. Hvis jeg hadde hatt litt bedre tid så skulle jeg tenkte litt mer og funnet noen andre bøker. Sterke,vonde og bra bøker begge to!!. Boken Jeg lever,pappa kommer det bokomtale om etterhvert. Jeg kopiere baksideteksten til begge bøkene for jeg har ikke tid å skrive om dem selv.


Emma Martinovic (f. 1992) er fylkesleder i Vest-Agder AUF og overlevde massakren på Utøya 22. juli 2011. Hun startet bloggen utoyahelvette.blogg.no for å bearbeide hendelsen og sine egne traumer og følelser i tiden etter, og disse tekstene danner grunnlaget for boka hennes. Emma forteller om den grusomme julidagen, hvordan hun overlevde, og hvordan hun kjemper for å finne veien tilbake til et vanlig liv. Hun skriver om frykt, tap, savn og sorg med en livserfaring ingen mennesker burde ha. Men boka er også en hyllest til livet, til vennskap og kjærlighet som aldri vil forsvinne. Gjennom det vonde og tunge lyser det takknemlighet over det å være menneske, og en sterk forpliktelse til å leve videre med arven fra de som mistet livene sine.



Siri Marie Seim Sønstelie var på sin første AUF-leir på Utøya i juli 2011. Hun ble skutt mot - men overlevde. På land satt pappa Erik Sønstelie og forsøkte å sortere tanker, frykt, pårørende, presse og inntrykk. Sammen forteller de nå sin historie. Boken er en dokumentarisk fortelling om hva som skjedde under terrorangrepene mot Oslo og Utøya 22. juli 2011. Boken skildrer den unike historien til akkurat Siri og Erik, men den gir også et større bilde av terrorhandlingene som forandret Norge. Gjennom ulike kilder følger vi gjerningsmannens siste forberedelser og gjennomføringen av det verste angrepet på det norske samfunnet i fredstid. Styrken i fortellingen er imidlertid relasjonen mellom far og datter.

Jeg trykte litt feil når jeg skulle lage farge på teksten. Håper det går greit.

Så skal jeg se nærmere på dere andre sitt bidrag når jeg har bedre tid:)

7 kommentarer:

astridterese sa...

Jeg har ikke lest noen bøker om 22/7 enda. Jeg er redd for at det vil bli for sterkt. Jeg synes det er tøft nok med alt som skrives i avisen for tiden!
Men sånn etterhvert tror jeg nok jeg vil titte litt på noen av dem.

Mai Lene sa...

Så fine bøker dette høyrtes ut som!! AUF på Utøya og 22. juli er eit kjempeaktuelt tema, og derfor var det fint å trekke fram slike bøker som dette. Tusen takk!!

Nina C. sa...

Virker som sterke bøker begge to! Skal få lest den nederste boka snart tenker jeg.
SV;Har ikke fått somlet meg ennå til å lese debut romanen til Olsson. Men hørt den er kjempe fin! Anbefaler "Din Godhet" også:) Men jeg kan jo komme tilbake til det når jeg fått lest de andre bøkene. =)

Beathesbokhylle sa...

Dette er bøker som jeg absolutt kunne tenkt meg selv om dette er nok sikekrt veldig sterke bøker. Ingen av oss kan vel noengang glemme hva som skjedde den grufulle dagen.

Kristine sa...

Må sei meg enig med astridterese her...

Gråbekka`s Blogger sa...

Har ikke lest noen bøker heller av 22/7. Har tenkt å gjøre det, men kanskje ta tiden til hjelp. Er litt for nært enda:) Ønsker deg en fin torsdag:)

Tone sa...

Jeg har ikke lest noen 22/7-bøker ennå jeg heller, men kommer nok til å lese en eller flere senere. Jeg lever, pappa-boka har jeg merket meg som en kandidat. Akkurat nå synes jeg det er mer enn nok om terrorsaken i nyhetene for tiden. Det er jo en viktig sak, men det blir fort for mye likevel...