Søk i denne bloggen

tirsdag 24. april 2012

FilmANBEFALING: Amerikabrevet

Jeg var sååå gira før jeg reiste hjem på påskeferie for jeg ville skrive om denne FANTASTISKE HERLIG dokumentaren... Men det gikk i glemmeboksen.

Dokumentaren tar for seg for utvandringen til Amerika fra 1825 - 1900. Det utvandret ca. 900 000 personer til Amerika i de neste hundre årene. Filmen tar utgangspunkt i Amerikabrevene. Det blir lest fra ulike brev med ulike oppleser. Samtidig fortelles det om utvandrer historien. Hvorfor reiste man til Amerika, hvordan turen over dammen var og hva som skjedde med utvandrene. Det fortelles jo i kort trekk. Dokumentaren er på tross alt 83 minutter ( tror jeg). Det fortelles også om hvordan Amerika brevene ble mottatt i Norge. De kom i avisa og det var det store samlingspunktet. Nordmenn`s lesevaner ble faktisk bedret takket være Amerikabrevene.

Jeg tenkte før jeg såg denne filmen at utvandrerene til Amerika Kuttet all kontakt med Fedreland og sin slekt når de reiste. Men det stemmer jo ikke i det hele tatt. Mange savner fedrelandet og sine kjære der hjemme. Filmen er heller ikke et glansbilde på utvandringen til Amerika. Noen båter gikk ned, folk ble dødelig syk og mange slet med stort savn.

Det er ikke ofte jeg ser en  låne dokumentar ( eller andre låne filmer) opp igjen mens jeg låner den. Men det gjorde jeg med denne dokumentaren. Jeg fikk lyst å sluke alt av faglitteratur og skjønnlitteratur om utvandringen til Amerika etter denne filmen.

Denne filmen var som sagt et lån fra bibliotek og det er heller ikke en film man finner på f.eks. cdon eller platekompaniet. Men jeg har skrevet ned både mail adresse og tlf. til de som har utgitt filmen. Jeg vil ( eller egentlig mest MÅ) ha den i filmsamling. En skikkelig filmperle<3. 


Dette årets beste ( foreløpig) dokumentar, en ny favoritt og er langt opp på lista over årets beste filmer<3. 


ANBEFALES,ANBEFALES,ANBEFALES!!!!!!<3


2 kommentarer:

astridterese sa...

Jeg har stor familie i USA og Canada så jeg kunne godt tenke meg å se denne filmen for å lære mer.
Om tre uker får jeg også amerika-besøk og jeg ser at de vet mindre om denne utvandringen enn vi gjør. Så vi skal dra litt rundt å vise dem ting som relaterer til utvandringen.

Kristin Sandberg sa...

Hei,
kom over din herlige bloggkommentar om filmen vår: Amerikabrevet.
Så kjekt at du likte den!Takk for dine gode ord.

Mvh Kristin Sandberg
tinnus@online.no