Søk i denne bloggen

fredag 11. mai 2012

Boktema hos Anette: Favorittforfatter på F og G



Boktema er det bloggeren Anettes bokboble  som står bak. Det går ut på å skrive et blogginnlegg om teamet som er dagens boktema. Etterpå linker man tilbake til Anette og vi kan se hva andre har skrevet om. Dagens boktema er Min favorittforfatter på G. Jeg fikk ikke skrevet noe om hvem som er favorittforfatteren min på F heller. Så i dag skriver jeg blogginnlegg om både favorittforfatter på både F og G.

Det var ikke vanskelig å finne favorittforfattere på F og G denne gangen.

Kilde:http://www.dagbladet.no/2011/03/03/kultur/litteratur/bok/ungdommens_kritikerpris/helga_flatland/15661143/

Helga Flatland har gitt ut bøkene Bli hvis du kan. Reis hvis du må (2010) og Alle vil hjem.Ingen vil tilbake (2011). Den første boka ble en favoritt hos meg. Den andre boka var fin, men langt i fra en favoritt.

Det jeg liker med bøkene til Helga Flatland er det menneskelige. Hun har en stor psykologisk innsikt i karakterene og hvordan de relatere seg til hverandre. Det jeg liker aller best med bøkene er at man ser en ting fra ulike synsvinkler. Det er fasinerende å se hvordan man tolker en ting så annerledes. Ellers er bøkene fra et bygdemiljø. Jeg er jo oppvokst i bygd kan kjenne meg igjen i mye.


 Kilde: http://www.aschehoug.no/forfattere/alfabetisk/vis?contentItemId=649815

Jeg har lest tre bøker av Jostein Gaarder. Jeg nielsker to av dem, Appelsinpiken og Slottet i Pyreene<3. Mens  Julemysteriet er fantastisk og ikke så langt fra komme å Stjernehimmel. Jeg elsker det filosofiske, utradisjonell og det ikke helt A4 i bøkene… Man vil at bøkene hans skal forsette det i uendelig<3



3 kommentarer:

Pia sa...

Helga Flatland var et nytt navn for meg, men frister til nærmere bekjentskap, rett og slett fordi jeg likte titlene så godt :)
Gaarder er unik, ingen tvil om det!
Ønsker deg en glad dag!!
Pia xx

Anette sa...

Flott innlegg! Helga Flatlands bøker har jeg absolutt lyst til å lese :)

Melusine sa...

Helga Flatland med sin psykologiske innsikt i karakterene høres ut som spennende lesing, og Gaarder liker jeg godt til tross for at jeg ikke har lest mye av ham. Sofies verden så jeg som tv-serie sammen med ungene :)