Søk i denne bloggen

søndag 20. mai 2012

En smakebit på en søndag - Fortellingen om Julie av Anne Karin Elstad


Utfordringen En smakebit på en søndag er det bloggeren Mari - flukten fra virkeligheten som står bak. Det går ut på å dele noen ord (ikke for avslørende) fra boken du leser nå. Deretter linker du tilbake innlegget til Mari. Se mer av dagens smakebiter og smakebiter fra andre søndager her.




Dagens smakebit er fra en av langstids prosjektene mine, Julie bøkene av Anne Karin Elstad. Jeg leser en samleutgave av Julie bøkene og begynt allerede før jul å lese den. Jeg er nesten kommet til siste bok. Noen dager blir det bare noen få sider, noen dager 100 sider og plutselig kan jeg legge den vekk for flere uker. Mitt hovedinntrykk av bøkene er at de er fine. Men de har ikke favorittstempel hos meg lenger. Når jeg leser dem vet jeg at jeg har forandret meg som leser. Jeg vet ikke om jeg blir til å skrive en bokomtale av bøkene heller siden jeg leser de litt hakket.



Dagens smakebit er hentet fra side 301.



Brevet blir liggende lenge på kjøkkenbordet før hun åpner det, hun kjenner nesten motvilje mot å lese hva Randi vil si henne etter disse årene. Og ennå ulmer sinnet i henne når hun tenker på hva Yngvar kunne ha ført sønnene hennes ut i.

6 kommentarer:

astridterese sa...

Jeg har tenkt at jeg bør lese Elstad. Vi har en utstilling på jobb nå i forbindelse med hennes dødsfall. Jeg har satt dem på skal lese listen og håper å få tid om ikke så lenge. Ha en riktig fin søndag!

Gråbekka`s Blogger sa...

Takk for smakebiten:) Lenge siden jeg har lest noe av forfatteren, mange bøker av henne jeg ikke har lest. Skal gjøres noe med en gang i fremtiden:) Ønsker deg en flott søndag:)

Karete sa...

Takk for smakebiten. Bøkene om Julie er noen av mine Elstad favoritter :) Håper du vil like resten av boka/bøkene.

Tone sa...

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen; Julie-bøkene MÅ jeg få lest snart. Kanskje det blir sommerlektyren min? Ikke for det, jeg har jo ørtenhundreogsnørti andre bøker jeg vil lese i sommer også... tror det blir en travel ferie, hehe. :)

Pia sa...

Takk for fin smakebit! Det er lenge siden jeg leste disse bøkene nå, men de har fremdeles et favorittstempel hos meg :))
Jeg skjønner at det ikke er lett å skrive bokanmeldelse av bøker du bruker lang tid på å lese! Du får kose deg med bøekne, uansett :))
ENJOY!!!
Pia xx

Mari sa...

Jeg eier en bok av Elstad og det er Odel. Har ikke lest noen av bøkene hennes enda min kjære mor er sikker på at jeg vil like Elstads bøker(og hun har som regel rett).

Ønsker deg en riktig flott uke og tusen takk for smakebiten!