Søk i denne bloggen

fredag 11. mai 2012

Kommentarer til Forside og bakside på Morshjerte nr.17 Øyeblikket av Anne Lise Boge

Kilde: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=6949679&rom=MP


      Maren har lært av sine feil, men det har kostet henne dyrt. Bygdefolket later til å ha tilgitt hennes ungdomssynder, men fra moren får hun bare spisse bemerkninger. Det får henne til å undres, og en dag går det opp for henne at det allikevel ikke er slutt på løgner og fortielser.
Det var et gammelt bilde. En ung tante Emma lå i en sykehusseng. I armkroken holdt hun en liten bylt, og ved siden av sengen satt Edith Bredli. Maren hadde aldri sett bildet før. – Ka verden, utbrøt hun overrasket og rakte albumet til tanten. – Er det du?
Tante Emma kastet et fort blikk på bildet. – Kor fann du det her? Stemmen skalv



Kopiert fra her


Mine meninger: 


I dag kommer utdrag fra Morshjerte nr. 17. Jeg tenkte å få publisere mine tanker om forsiden, baksiden og tittelen før jeg kommentere utdraget. 

Forsiden var litt kjedlig og dramatisk. Jeg vedder ganske masse på at illustrasjonen er fra begynnelsen. Trond kommer inn til Maren rett etterpå at denne skitstøvlen (les: Martin) har knivstukket henne. Jeg synest det er mer interessant å tenke på hvorfor har de valgte denne illustrasjonen. Jeg har to teorier om det. Det ene er salgstrisk. Det kan virke på en måte spennende og dramatisk. Men jeg tror få ville kjøpe Morshjerte nr. 17 pågrunn av forsiden hvis du ikke har lest de andre bøkene i serien. Det jeg har mer tro på er at man har denne forsiden fordi det skjer andre ting i boka som blir for avslørende å ha på forsida. Tittelen på boken styrker denne teorien. Man får inntrykk av at det skjer noe helt spesielt som får store konsekvenser. Noen øyeblikk forandrer jo alt og står helt stille. Noe i meg sier at dette vil stemme godt på Morshjerte nr. 17.

Jeg synest baksideteksten på Morshjerte nr. 17 er myyye mer interessant….Det har vært mange teorier og spekulasjoner om Marens biologiske opphav og om tanta er mora hennes. Baksideteksten på boken bekrefter jo nesten det (interessant!!!). Ellers får man inntrykk av at man er litt ferdig med Marens hemmeligheter og feiltakelser. Jeg tror serien framover vil handle mer om Hemmelighetene om Maren som hun ikke vet om engang selv. Det er jeg ganske sikker på, altså det finnes hemmeligheter om Maren…

No venter jeg spent på utdraget fra Morshjerte og ikke minst boka som kommer mest sannsynlig neste uke!!!. Det er jo mulig at jeg er helt på villrede. Det blir spennende å se…

Egentlig burde jeg også kommentere Martin og skrev om ham i siste bokomtale. Men det er nok dessverre ikke siste gang vi blir til å se ham i serien og han blir sikkert til å lage mer kvalm…. De er få som kan få meg så sint som de mannlige karakterene i Morshjerte og misliker egentlig alle utenom Trond og Magnus Lia. De er så sjalu, eiersyk, egoistisk og så opptatt av penger og ære (her tenker jeg spesielt på Marens far) at jeg blir kvalm….. Jeg kjenner adrealinet begynner å koke i årene når jeg skriver om de, så ingen skal si at jeg ikke lever meg inn i Morshjerte…….

1 kommentar:

Kristine sa...

Åååå eg gleda meg til å få boka i posten!! Dei kjem altfor sjelden spør du meg.. Eg elska serien! :-))