Søk i denne bloggen

fredag 4. mai 2012

Siri Marie Seim Sønstelie & Erik H. Sønstelie: Jeg lever,pappa 22 juli - dagen som forandret oss

Kilde: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=6481603&rom=MP


Tittel: Jeg lever,pappa 22 juli - dagen som forandret
Forfatter: Siri Marie Seim Sønstelie og Erik H. Sønstelie
Sideantall: 411
Utgivelseår: 2011
Forlag: Schibsted Forlag
Isbn: 978-82-516-5675-7
Lånt fra biblioteket

Baksidetekst: 

Siri Marie Seim Sønstelie var på sin første AUF-leir på Utøya i juli 2011. Hun ble skutt mot - men overlevde. På land satt pappa Erik Sønstelie og forsøkte å sortere tanker, frykt, pårørende, presse og inntrykk. Sammen forteller de nå sin historie. Boken er en dokumentarisk fortelling om hva som skjedde under terrorangrepene mot Oslo og Utøya 22. juli 2011. Boken skildrer den unike historien til akkurat Siri og Erik, men den gir også et større bilde av terrorhandlingene som forandret Norge. Gjennom ulike kilder følger vi gjerningsmannens siste forberedelser og gjennomføringen av det verste angrepet på det norske samfunnet i fredstid. Styrken i fortellingen er imidlertid relasjonen mellom far og datter.

Mine meninger: 


Denne boken leste jeg i vinter og har planlagt lenge å blogge om den. Men det har  ikke blitt noe av før no.

Det er som at Massakre  ikke kan skje i mitt lille land, gode og trygge Norge.... Men den brutale og vonde sannheten er at det er sant. Massakren er så uvirkelig og ubeskrivelig vond.....

Far og datter skriver annen hvert kapittel. Mange ganger (storsett) skriver de om de samme tingene. f.eks. minnestunden i Oslo spektrum og lignende Det blir med andre ord to ulike perspektiver på samme ting. Jeg hadde på forhånd misoppfattet boka. Men det gjør ingenting. Jeg trodde boka skulle bare handle om dem og deres opplevelser. ¼ av boka handler om andre som har opplevd 22 juli på Ulik måte. Det er også en kort framstilling av gjerningsmannens forberedelser og hva han gjorde fram til han ble tatt.

Gjerningsmannen har først fremst knust flere ung person`s liv, drømmer og framtid.osv. Han har knust familier, venner og andre som var glad i offerene (både de døde,skadde og overlevende). Men Siri får fram hvor viktig Utøya er. Jeg blir så sint, så sint for at gjerningsmannen har omgjort et Paradis til Helvete og ødelagt en fantastisk sommerleir....Han har på mange måter "tatt" øya fra dem. Jeg skjønner hvorfor det er så viktig å ta Utøya tilbake . Jeg skjønner også  de Auferene  som sier at Utøya vil alltid være Kjærlighetsøya.

Far og datter er dønn ærlig. De skriver på en måte som gjør at vi forstår situasjonen og klarer å kjenne på de ubehagelig følelsene. Men vi kan aldri forstå  hvordan det var fullt ut. Den angsten og frykten som leserene kan kjenne var sikkert ti tusen ganger verre for far, datter og andre som er direkte berørt.  Det er faktisk vondt å tenke på. Da mener jeg at noen skal oppleve noe så ubegripelig at ingen kan sette seg skikkelig inn i det…

Vi har alle hørt historier fra Utøya. Det har vært mindre om hvordan tiden har vært etterpå. Selv om det har vært i media. Men i en slik bok går man dypere i det og får vite mer. Selv om Siri`s utøya historie også med. Vi har kanskje ikke hørt så mye om den fæle ventetida hvor ingen visste noe om sin kjære og hvor tilfeldig alt var på Utøya den grusomme sommerdagen. Jeg liker at en forelder beretter om det og ikke minst tida etterpå. Selv om det er sterk kost å lese.

Det finnes tusenvis av utøya historier og mange opplevde den grusomme dagen på forskjellige måter. Det er alt fra etterlatte til Krisepsykiater. Jeg er glad for at man bruker tid på de ulike perspektivene (noen av de). Det skjærer meg i hjerte å lese om sorgen foreldrene har og ikke minst når man var fortvila og desperat på Sunnvollen… Jeg synest det er svært interessant å lese om Krise psykiatri og om forskning om ondskap på en enkel og grei måte. Det er på ingen måte dypedykk.

Jeg anbefaler boka. Men vær forberedt på at dette er sterk kost….. Men det sier seg vel selv. 

Andre som har blogget om boken er Groskro`s verdenEspento og Liv Gade.

Reklame for boka finnes på You Tube og "bla" litt i boka her.
Se far og datter snakke om boken i Dagsnytt 18 her



3 kommentarer:

Nina C. sa...

Fin omtale! Har planer om å lese den også.

Beathesbokhylle sa...

Fin anmeldelse:-) Jeg har lyst å lese denne boken selv om det blir sterk kost.

Spirea sa...

Så bra du skrev om denne boken - den er nemlig på min liste over bøker som skal leses! Takk for dine tanker rundt den...kan tenke meg den er veldig sterk ja.
Håper du ellers har gode maidager og at helgen din blir veldig fin :) mange klemmer fra Spirea