Søk i denne bloggen

fredag 15. juni 2012

Anne Lise Boge: Kvaler *SPOILER*


Kilde: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=116800&rom=MP

Tittel:
 Kvaler
Forfatter: Anne Lise Boge
Serie: Arvesynd
Nummer i serien: 12
Sideantall: 252
Utgivelseår: 2000
Forlag: Egmont bøker
Isbn: 8204063776
Kjøpt selv


Baksidetekst: 
Mali synes børen av syndene hennes blir stadig tyngre å bære. Tankene går til SIvert, som hun ikke har hørt fra på lang tid. Men det letter litt å få reise til Trondheim og møte Martin Bakken, som har bestilt det gjeve teppet til Lademoen kirke...

Mine meninger:



De to siste bøkene i Morshjerte har gitt leserene adrealinkick av spenning. Grunnen til Adrealin kicket var at hemmeligheter ble avslørt. I denne boka har ting roet seg og det er en dempet stemning hele boka gjennom. Men det betyr på ingen måte at boka er dårlig.

Det er kommet nye hemmeligheter i serien. Den nye hemmeligheten er Håvard`s utroskap med Laura som førte til Ola Håvard. Det føles som at saken ikke er så dramastisk og heller ikke at Håvard tar det så tungt. Men sannheten er at den er like dramatisk og Håvard har det nok like tungt som Mali har hatt med Sivert. Men grunnen til at det ikke virker så dramatisk er fordi man aldri er ”inne” i tankene til Håvard. Vi ser han bare utenfra og det vi får vite om hans tanker og følelser kommer gjennom samtaler med Mali. Men ut i fra det lille skjønner man at han sliter tungt med Ola Håvard. For de som ikke har lest serien før er det nok skrekkelig spennende hva som skjer videre med Laura, Håvard og Ola Håvard. Ho gjør alt for at Håvard skal få kontakt med Ola Håvard. Hennes mål er at Håvard får så sterke følelser for Ola Håvard at han velger henne. Det er provoserende at ho vil ”stjele” Håvard fra Mail. Men enda mer provoserende er at ho vil bruke en liten uskyldig unge som middel for at ho skal få det ho vil ha… Kvalmende!!

Ruth er på mange måter godheten selv og har ei sterk gudstro. Det er årsaken til at Mali er aldri bekymra for ho og tror at hun vil klare seg best av alle barnene sine. Men skyggesiden med å være så god og naiv er at du lett kan bli rundlurt av folk som ikke vil deg godt. Samtidig som det er lett å bli brukt av andre mennesker. Jeg tror forfatteren vil vise leserene faren med å være altfor for snill. Ruth er  prakteksemplar på hvor gale det egentlig går an… Men jeg vil ikke si hvor gale det går selv om jeg vet det selv. Jeg har glømt mye av hva Ruth tenkte og følte når hun først traff Samuel i begynnelsen. Så jeg var ekstra nysgjerrig på hvordan hun kunne klare falle for en slik drittsekk… Det gjør meg vondt i hjertet å vite hvilke skjebne hun får meg…. Fine, gode Ruth som fortjener alt det beste<3. Ellers har jeg godt av å lese om Ruth fordi det pirker bort meg i min egen naivitet, godhet og (dum) snillhet…. Men i forhold til Ruth er jeg det ikke innvendig. Selv om jeg kan virke det utad. Det at folk kan tro noe sånt meg veldig!!!. Man skjønner at man er en smule for mye naiv, godtroende og snille når folk rundt deg forteller at de er litt bekymra for hvem du havner opp med. Men no skal jeg slutte å prate om meg selv.

I bokprogram før jul var forfatteren Anne Lise Boge med. Der fortalte hun at hun hadde laget slutten. Dvs. ble en annen slutt enn hun hadde tenkt. No skal ho lage den slutten hun har tenkt fra begynnelsen. Når jeg hørte det tenkte jeg det har sikkert noe med Martin å gjøre. Når jeg såg bokprogrammet enda sikrere. I bøkene er alle mennene som Mali faller for beskrevet på en spesiell måte. De har på en måte det lille ekstra. I denne boka dukker Martin opp for første gang. Når jeg leste om han tenkte jeg at det er ikke tvil i min sjel at forfatteren har tenkt at han skal Mali ende opp med etter hvert. Link til Anne Lise Boge`s opptreden i bokprogrammet  finnes her (tror linken skal funke).

Ellers synest jeg tittelen passer godt på boka. Her er det ikke mange kvaler for noe dårlig man gjort. Selv om det er litt av det. Det er nok mer at man får kvaler av valg. Av og til står man med to ting man elsker i hånda. Noen ganger må man velge bort det man elsker til fordel for noe annet man elsker. Det er hardt og brutalt. Men sånn er livet. Mange ganger kommer det ikke tilbake. Men i denne serien kommer tingene tilbake for de personene det gjelder. 

1 kommentar:

Bokelskerinnen sa...

Jeg merker at du liker denne serien godt, det skinner gjennom innleggene dine. Jeg liker også at du er så personlig i innlegget ditt. Synes det er veldig fint å lese.

Jeg slukte denne serien da den kom ut. Leste ofte ut boken samme dagen som den kom i postkassen, ofte med tårer i øynene på grunn av handlingen. "Mot stupet" var en av dem som gjorde størst inntrykk på meg. Jeg gråt og gråt da jeg leste den.