Søk i denne bloggen

mandag 11. juni 2012

Anne Lise Boge: Oppbrudd *SPOILER*


Kilde: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=116799&rom=MP


Tittel: Oppbrudd
Forfatter: Anne Lise Boge
Serie: Arvesynd
Nummer i serien: 11
Sideantall: 250
Utgivelseår: 2000
Forlag: Egmont bøker
Isbn: 82-04- 06376-8
Kjøpt selv

Baksidetekst: 
Nettet strammer seg rundt Mali. Alle løgnene og fortielsene hun har spunnet om seg, er i ferd med å innhente henne. Hun kan ikke la Torhild og Sivert gifte seg - men hvordan kan hun nekte dem det, uten å fortelle sannheten?


Mine Meninger:



Dette er boka du sitter med hjertet i halsen og leser. Det er spenning, dramatikk og Intriger i hvert sekund (store deler) og du klarer ikke å legge boka fra deg. Dette er boka alle leserene av Arvesynd har ventet på. Boka som avslører hemmelighetene noen karakterer har gjort ALT for å skjule. Det mest spennende er hvordan noen karakterer reagerer på hemmelighetene. Når gamle hemmeligheter blir avslørt og lagt til jord så dukker det opp nye hemmeligheter som ingen (svært få) må vite om. Det skaper nye intriger og mer dramatikk. Men når man leser serien flere ganger blir ikke boka så spennende og dramatisk. Man vet jo hva som hender videre. Dette er ei bok man burde lese en gang for å fram de ”riktige” følelsene.

Mali har tatt valg som har gitt konsekvenser hele livet hennes og ikke minst for andre. Hun har også prøvd på å ta valg for andre. Det har ikke ført med seg noe godt. Det skaper en ”sur stemning” mellom de man er mest glad i. Man får negative følelser for planen din ikke gikk i boks. Mens motparten sliter med dårlig samvittighet og negative følelser for man skuffer noen man er glad i. Dessuten er det litt farlig å ta valg på vegne av andre. Nettopp fordi det som er riktig for deg er kanskje ikke riktig for den personen. Du ender kanskje opp med ting å gjøre ting du ikke liker. Heldigvis går det ikke så langt i Arvesynd. I denne boka får man bevis på at sannheten kommer alltid for en dag. Boka viser også hvor fatale konsekvenser løgn kan gi. Så det er ingen tvil at bøkene i Arvesynd er full av læredom.

Det er ikke alt som virke troverdig i denne boka og da tenker jeg spesielt på Sivert. Jeg synest bygda og spesielt familien tar det altfor greit at han er bare forsvunnet og synket i jorda. Alle som er litt smart burde vite at det er en grunn til at han reiser. Det blir tatt opp i boka hva Mali tenker og sier om teamet. Men det blir for dumt og lite troverdig. Det burde ha vært konfrontasjoner og stilling av ekle og utfordrende spørsmål.

Ellers vil jeg skrive litt om kreativitet. Serien har kreative personer som lever og ånder for det de driver på med. Det står om hvor mye det betyr for dem. I sitt kreative uttrykk ligger mye av dem selv. Jeg mistenker forfatteren har fått inspirasjon fra sitt virke som forfatter. Eg elsker disse bitene og de kreative personene<3.*HJERTESMELT* Det har nok med at det apellere til det skjulte kreative i meg<3.. Eg e l s k e r det kreative og kreative personer!!<3.

2 kommentarer:

astridterese sa...

Jeg er imponert over at du klarer å lese serier innimellom alt annet. Jeg har Fossefall liggende i en pose, men får aldri begynt på den. jeg tenkte kanskje det ville være fin ferie lesning, men så har jeg så mange bøker jeg skulle lest først :-)
Både denne serien og Morshjerte høres veldig bra ut!

Karete sa...

Så gøy du leser denne serien :) Jeg likte den kjempegodt! Forsøkte meg på "Morshjerte" også, men datt helt ut...orker ikke følge med når det går så lenge mellom hver bok. Får gjøre som med "Arvesynd", kjøpe alle på en gang og bare kose meg :)