Søk i denne bloggen

torsdag 14. juni 2012

Boktema Hos Anette: Min sommerlesning


Hver ( storsett) torsdag har bloggeren Anettes bokboble boktema. Det går ut på skrive et blogginnlegg om det som er dagens boktema. Deretter linker man tilbake til henne. No som det nærmere seg sommer og sommerferie er dagens boktema Min sommerlesning

Jeg hadde selv tenkte å lage et blogginnlegg om sommerlektyre. Derfor passet det perfekt at dagens boktema handler nettopp om det. Jeg har flere bøker som jeg har tenkt på som ferielektyre. Det er ikke sikkert at jeg får lest alle bøkene som jeg har satt opp på tapeten. Det er også mulig at jeg kommer over noen andre bøker jeg vil lese i sommer. 



Grania Ryan har forlatt samboeren i New York etter at hun mistet sitt ufødte barn. Nå søker hun trøst hos familien hjemme i Irland. En dag hun er ute og går, får hun øye på en liten jente helt ytterst ute på klippen. På det tidspunktet vet hun ikke at Aurora Lisle skal komme til å forandre livet hennes. Det viser seg at familien Ryan og familien Lisle har en lang felles historie, men dramatiske hendelser i fortiden har ført til at det er ondt blod mellom dem. Det er til slutt Aurora og hennes bemerkelsesverdige vesen som sørger for å forene de to familiene. I mellomtiden får vi være med på en spennende reise gjennom historien, der et hittebarn i London spiller en avgjørende rolle. En stor fortelling om sorg og tap, men også om kjærlighet og håp. Jenta på klippen er en handlingsmettet og gripende «good read» med handling fra England, Irland og New York, og med flere parallelle historier som spenner fra 1914 og fram til i dag.

Denne boka står HØYT opp på lista over bøker jeg vil lese i sommer!!!.Har allerede begynt å lese den og den virke AMAZING foreløpig<3  Forøvrig har jeg lest Orkideens hemmelighet og den elsket jeg<3. dvs. en ny favoritt med andre ord.


Ny, stor roman fra forfatteren av Arven. England 1911. Presten Albert Canning og hans naive hustru Hester deler en pasjon for spiritisme og lever et lykkelig liv i en søvnig landsby i Berkshire. Men idyllen blir brutt av to nykommere til landsbyen: Først kommer Cat, den nye tjenestejenta, en fri sjel som blir reddet ut av fengsel av det vennlige ekteparet. Mens hun forsøker å finne en utvei til å rømme, finner hun seg vel til rette i landsbyens hemmelige underverden. Så ankommer Robin Durrant, en ledende ekspert på det okkulte, nysgjerrig på rykter om at overnaturlige vesener holder til i myrene rundt landsbyen. Robins magnetiske sjarm og store karisma gjør at han snart blir en ettertraktet mann - som fascinerer flere. Gjennom en lang, varm sommer blir atmosfæren stadig sterkere ladet av ambisjoner, kjærlighet og sjalusi - en blanding så kraftfull at den til slutt ender i mord.
Denne boka står også veldig HØYT opp på lista over bøker jeg vil lese i sommer!!!!. Så hvis jeg får tak i ho (dvs. lån på biblioteket) i sommer så skal jeg lese den. I fjor sommer lest jeg Arven og den ga jeg en firer. Først del var ikke så god og neste del elsket jeg.



 En morgen blir den uregjerlige kunstneren funnet drept i Lommedalen. Altfor mange synes å ha motiv for drapet. Kunstneren Mogens Lassen skal snart ha utstilling. Bildene hans ligger i det øvre prissjiktet, og galleristen ser endelig en mulighet til å redde galleriet fra konkurs. Men også andre, mer pengesterke kunstinvestorer er ute etter ham. På den ærverdige familiegården i Lommedalen i Bærum legger Mogens siste hånd på utstillingens hovedarbeid. Han skjærer seg med barberblad på underarmene og lar blodet renne utover lerretet. Men på utstillingsåpningen skal det skje verre ting. Og snart må politietterforskerne Brede Monsen og Rikke Lindstad rykke ut til det som er en drapssak: Mogens Lassen er funnet drept i atelieret. Ved siden av ham ligger en ukjent eldre kvinne.
Forglemmegei av samme forfatter likte jeg veldig godt:). Denne boka frister veldig!





Det er mai, og Elsa er i ferd med å dø. Martti og Eleonoora forsøker å venne seg til tanken på å miste en hustru og en mor. Sorgen er tung, sterk. Senere finner Anna, Marttis barnebarn, ut at bestefaren hadde et forhold til familiens hushjelp. Det har ikke vært en hemmelighet: Den unge kvinnen er blitt klippet bort fra alle familiefotografiene. Men hvor ble det av henne? Hvem var hun egentlig? Anna forsøker å finne det ut. Ettersom hun lar fantasien få fritt spillerom, blir Eeva, hushjelpen, født på nytt i romanen. Skjønte Eleonoora noen gang hva som skjedde rundt henne? Klarte Elsa, den forsmådde hustruen, å glemme det som skjedde? Riikka Pulkkinen beskriver tre generasjoners traumer og følelser med stor innlevelse, og blir ikke uten grunn omtalt som en av Finlands mest aktuelle og spennende unge litterære stemmer

Jeg har jo skrevet smakebit fra denne boka. Men droppet å lese boka like etterpå. Jeg gikk i "bok klemma".dvs. altfor mange bøker på en samme og tid. Men jeg har  dødslyst å lese boka og vil lese den i nærmeste framtid, aller helst sommerferien...




Silvias familie tilhører sekten Nardus. Hun vokser opp i et miljø som er preget av streng og bokstavtro religiøsitet, og etter hvert preges også oppveksten hennes av overgrep. Det er faren som begår overgrepene, men moras unnfallenhet når det gjelder å gripe inn er også et overgrep. Romanen er selvbiografisk.
Denne boka står jeg på venteliste på biblioteket. Da er det naturlig at jeg har lyst å lese denne i sommer:)

Det er ikke til å legge under en stol at jeg nielsker seriebøker ( ihvertfall noen av de). For mange er påska krim. For meg er sommer litt serielitteratur<3. Jeg har som mål å ligge litt i forveien i forhold til relanseringen av  Arvesynd. Akkurat no ligger jeg to bøker i forveien. Men jeg vil lese enda flere og vil lese Arvesynd nr. 14 ( ihvertfall den) og kanskje nr.15. Så vil jeg jo å lese mer av Alvestad serien. Har skaffet meg bok 2-4. Men akkurat no har jeg forbud mot å lese noen av seriene.pga. jeg vil skrive omtalene av de tidligere bøkene.

Vinter og Jul. Det blir nok litt rart å lese den i solsteiken:)



Tilslutt vil jeg komme med en bok anbefaling.  I sist helg slukte jeg boka Før du sovner av SJ Watson. WOW,WOW,WOW for ei bok!!!!!!!!<3. Årets beste bok ( foreløpig) og en ny favoritt<3. Den er på alle vis fantastisk bra og fantastisk spennende ( lenge siden jeg har vært bort i noe så spennende...)!!!!<3. Jeg har lyst å rop ut til hele verden: Les den, les den, les den!!!!!!<3



 Forestill deg hvordan det ville være å miste hukommelsen hver kveld når du sovner og våkner neste dag uten et eneste minne verken om dagen i går eller fortiden!. Du husker ikke hva du heter,hvem du er, eller menneskene rundt deg. Du kjenner ikke mannen du våkner opp ved siden av hver morgen. Den fremmede sier han er mannen din. Snakker han sant? Og kan du stole på ham? Velkommen til Christines verden. 

Alle bildene og bakside tekstene  er hentet fra Bokkilden med unntak av bakside teksten til Før jeg sovner. Den har jeg hentet fra selve boka. dvs. den som sto bak på boka.

5 kommentarer:

Anette sa...

Så mange flotte bøker du har planer om å lese!! Ønsker deg en super boksommer, klem fra Anette :)

Tone sa...

Fin liste, ja. Sommer er seriebøker for min del også, håper å få lest meg a jour med de nye seriene jeg følger i tillegg til å smette inn noen Arvesynd-bøker innimellom.
Katherine Webbs to romaner kunne jeg også tenkt meg.... Uff, alt for mye å velge mellom! Men egentlig er det jo et luksusproblem, hadde vært verre om ingen bøker fristet... ;)

Gråbekka`s Blogger sa...

Her var det mye spennende og forskjellig å lese på:)"Før jeg sovner" må du glede deg stort til:) Rolig bok, men spennende:)"Si at du lyver" likte jeg også godt:)"Sannheten" er jeg nysgjerrig på, den har jeg ikke hørt så mye om tidligere:) Håper du skriver omtale om den:)Kos deg masse med bøkene og ja en herlig boksommer!:) Klæm!:)

Bokelskerinnen sa...

Så koselig at "Alvestad" er med på listen din. Ellers er jeg enig med deg når det kommer til S.J. Watsons bok. Den var spennende!

Melusine sa...

Mange interessante bøker, og flere som jeg godt kunne tenke meg å lese.
Ha en fin sommer med disse bøkene :)