Søk i denne bloggen

onsdag 27. juni 2012

Carolina De Robertis: Perla




Tittel: Perla
Forfatter: Carolina De Robertis
Oversetter: Heidi Grinde
Sideantall: 276
Utgivelseår: 2012
Forlag: Schibsted Forlag
Isbn: 978-82-516-5619-1
Lånt fra biblioteket


Baksidetekst:
Under Argentinas <> som varte fra 1976 til 1983, forsvant 30 000 borgere. Blant disse var minst 500 gravide kvinner hvis nyfødte barn ble gitt til militære familier. Dette er utgangspunktet for Carolina De Robertis` andre roman etter den internasjonale besteselgeren Det usynlige fjellet.

Perla Correa vokser opp med en iskald mor og en far som hun forguder. Farens virke som offiser bringer imidlertid skam over familien i tiden etter diktaturet. Da Perla får uventet besøk av en fremmed mann, får hun gradvis en forståelse av sin egen rolle i den skitne krigens tragedie.

Mine meninger:



Det er sommer og sol. Jeg har ikke engang skrevet bokomtale av boken jeg leste i påsken. Det er litt fy -fy:(. Men bedre sent enn aldri. Denne bokomtalen hadde blitt bedre hvis jeg hadde skrevet den rett etter jeg var ferdig med den. Jeg har glømt en del så da får jeg skrive litt om de tingene jeg husker ( og det få tingene  jeg har notert). Men noen avsnittene har stått i flere måneder på utkast. Så no får jeg skrive litt til slik at jeg får ferdig denne omtalen. 

Språket i boka er vakkert og særegent. Jeg vil faktisk si ut av det sjeldne. Språket er nesten med på å gi boka en ny dimensjon. Jeg ble til tider så oppslukt av språket at jeg nesten glemt handling. En del ganger lest jeg setninger og avsnitt om og om igjen fordi det var så vakkert. Jeg reflektert rundt de setningene/ avsnittet. Men språket i boka var ikke bare av det sjeldne, men også litt vanskelig. Men ikke så tungt at man ikke fikk noe ut av setningene. Man bør ikke skynde seg gjennom teksten. Men lese heller sakte for å få mer glede ut av teksten og ikke minst for å få grep på teksten. Derfor passet det perfekt å lese den i påskeferien.

Hvis jeg tenker på hva boken handler om så vil jeg  si personlighet og jeget. Den evige diskusjonen om det er gener eller samfunnet rundt oss som danner den man er. Den andre tingen boka tar er det gode og onde. Kan faren til Perla være god når han på samme tid kan være så ufattelig ondskapsfull. Dypest sett handler det om vi mennesker har begge disse delene i oss eller er noen av oss født til å være ondskapsfull. Jeg forsvarer IKKE faren til Perla. Men jeg synest allikevel boka viser at man kan ha potensial til å gjøre gode ting selv om man har gjort ondskapsfull gjerninger. Men dette er en debatt som kunne ha forsatt i evigheter så jeg slutter av her.Jeg opplever Perla ikke har fått utviklet sitt eget potensiale. Jeg tror årsaken til det er to ting. Perla forguder faren sin. Allikevel har hun en enorm skam fordi Farens onde handlinger. Hun skjuler for enhver pris familien til andre. I siste del av boken får Perla vite at hun ikke er datteren til de hun trodde var foreldrene sine. Hun er nemlig blitt stjålet fra sine foreldre. Perla prøver å finne mer ut om sin familie.spes. besteforeldrene sine på Morssiden. Jeg ELSKET siste delen og plutselig var handlinga mer viktig enn språket<3. Jeg har skrevet i notatboka mi at arven til Perla er med å gjøre at ho sliter med å utvikle sitt eget potensiale. Men i dag husker jeg ikke hvorfor. 

Det kommer en Gjest til Perla. Det viser seg at han har stått opp fra de døde. Jeg trodde lenge at han hadde vært livløs eller bevisstløs. Så hadde noen reddet han. Det var ikke før på slutten jeg forsto virkelig at han hadde stått opp fra de døde. Jeg synest det ble litt unaturlig siden det var en bok med realistiske elementer.

Boka gir et godt bilde av diktaturet i Argentina og den skitne Krigen som foregikk i 1976 - 1983. Det er grusomt at 30 000 mennesker forsvant og at 500 nyfødte barn ble gitt bort til militære familier. Man får innblikk i begge partene. Men hovedfokuset ligger på de uskyldige ofrene. Det de gjennomgår er såååååå j***** at man nesten ikke kunne tro at det er sant:((((.

Boka har deler som jeg er overbegeistra for.f.eks. språket og siste delen. Når jeg tenker på denne boka så kommer de to tingene opp i hodet. Men totalt sett synest jeg boka var bra. Men nådde ikke opp til de store høydene.






Ingen kommentarer: