Søk i denne bloggen

søndag 29. juli 2012

En smakebit på en søndag - Søstre Reportasjebok av Ellen Reiss og En jeans og fire jenter av Ann Brashares


Denne utfordringen er det bloggeren Mari - flukten fra virkeligheten som står bak. Det går ut på å dele noen ord ( ikke for avslørende) fra boken du leser nå. Deretter linker man tilbake innlegget til henne og vi kan se på hverandres smakebiter. Se dagens smakebiter her.

I dag skal jeg gjøre noe som jeg ikke har brukt før. Jeg skal nemlig komme med to smakebiter fra bøker jeg leser nå. Den siste boka ( En jeans og fire jenter) har jeg ikke mye igjen av. Jeg vil så gjerne ha en smakebit fra den.


Den første smakebiten er fra en reportasjebok som heter Søstre av Ellen Reiss. Den handler om unge, muslimske kvinner og frihet. Det er forskjellig hvordan de tolker Islam. Noen er mer konservative og andre igjen radikale. Det er spennende, lærerikt og av og til provoserende. 


Smakebiten kommer fra side 26 og fra en av de radikale. 


Kilde: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=6571355&rom=MP

Ja,jeg  er muslim, men aller først er jeg medmenneske. Jeg lytter til magefølelsen og samvittigheten. Om en tolkning går mot menneskeligheten,tenker jeg at den er feil. Jeg kan lese og skrive, hvorfor skal jeg ikke kunne tolke selv?


Dagens andre smakebit er fra boken En Jeans og fire jenter av Ann Brashares og er den første boken i serien om jentene i Jeans. Til juletider skal jeg blogge om den siste boka i serien i forbindelse med bokbloggturneen. Jeg har ikke lest noen av bøkene, selv om jeg har sett filmatiseringen av de første bøkene. Derfor har jeg planer om å lese de andre bøkene i serien før jeg leser den siste boka i serien. Selv om jeg blir litt stressa av det siden det er så mange bøker jeg vil lese. Men regner med at det går greit siden jeg regner med at bøkene er en god lettvekter. Denne boka  passer godt i den kategorien foreløpig.

Selv om jeg har kommet et stykke. Så vil jeg dele et sitat fra side 18.

Kilde: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=4033627&rom=MP
Det er vi som er septembergjengen nå. Den ekte septembergjengen. Vi er alt for hverandre. Vi behøver ikke gjenta det til stadighet - det er bare sånn. Noen ganger er vi så sammensveiset at det kjennes som om vi er ett komplett menneske, i stedet for fire forskjellige. Vi finner oss til rette i hver vår rolle: atleten Bridget, skjønnheten Lena, rebellen Tibby og ... ja, hva er min rolle? Carmen, hun som blir så fort sint. Men som bryr seg aller mest. Om at vi holder sammen. Vet du hva hemmeligheten er ?Det er veldig enkelt. Vi er glade i hverandre. Vi er snille mot hverandre.

12 kommentarer:

Beathesbokhylle sa...

Tusen takk for smakebitene:-)Virker som to gode bøker på hver sin måte. Kos deg videre med bøkene og ha en fin Søndag:-)

Monika sa...

Søstre låter intressant.

Elin fra Av en annen verden sa...

Fine smakebiter!

astridterese sa...

To flotte smakebiter!
Jeg likte beskrivelsen din om begge to, men tror kanskje jeg har mest lyst til å lese søstre :-)

Ønsker deg en riktig fin dag!

Mary-Anne sa...

takk for fine smakebiter :)

dez sa...

Takk for dobbelt smakebit - har begge den siste serien i biblioteket der jeg jobber, og den første ønsker jeg å ha i biblioteksamlingen. Har ikke lest noen av bøkene. Er nok mest nysgjerrig på å lese Søstre - har sett filmen "En jeans og fire jenter" og det blir i tilfelle for å vite om bøkene i forhold til lånere at jeg tror blir å lese serien.

Ha en strålende søndag!

Ann Kristin sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Ann Kristin sa...

Søstre høres interessant ut. Er den noe lignende Hijabhistorier?

Mai Lene sa...

Begge to smakebitane var kjempefine! =) Særleg den første var veldig fin og i frå ei bok eg trur eg hadde likt å lese. Ha ein fin søndag =)

Julie sa...

Takk for interessante smakebiter, og ha en fortsatt fin dag. :)

SigridfraEnget sa...

Interessante smakebiter!

Mari sa...

Tusen takk for de fine smakebitene, Elida. Jeg mener jeg har sett filmen om jentegjengen en gang i tiden :)