Søk i denne bloggen

mandag 9. juli 2012

Kommentarer til Forside og baksiden på Morshjerte nr. 18 Løgnens pris av Anne Lise Boge


Fortiden har innhentet Maren, i form av Johannes Ludvigsen. Syk og avkreftet har han reist den lange veien til bygda for å finne sin vesle datter, det eneste mennesket han har igjen i denne verden. Det overraskende møtet fyller Maren med frykt. Alt hun vet, er at Johannes omkom på havet – og nå står han plutselig her, i huset hennes.
Kvinnen foran ham stirret på ham med store øyne, som om han var et spøkelse. – Johannes Ludvigsen? Stemmen hennes bar knapt.
– Ja, mannen til Helene Ludvigsen, som du leide hybel hos i Oslo.
– Du er jo død, hvisket hun.
– Nei, jeg overlevde. Det er en lang historie, la han til. – Hvor er Oda?
– Oda?
– Ja, datteren min, Oda Ludvigsen.



Alt er kopiert fra her.

Jeg bruker  å kommentere forsiden og baksiden på de kommende Morshjerte bøkene. Vanligvis bruker jeg å gjøre det før utdraget kommer. Utdraget til denne boka skulle komme 27 juli. Men plutselig var utdraget kommet. No har jeg ikke lov å lese utdraget før jeg kommenterer forsiden og baksiden til  bok nr. 18 i Morshjerte. Da er man jo snar å kommentere.

Jeg har sikkert sagt det tusen ganger når jeg har skrevet bokomtaler av Morshjerte bøkene og Arvesynd bøken, Valg gir konsekvenser. Valg kan gi store konsekvenser og det kan gå utover andre. Når man velger å lyge så gir det også konsekvenser. Desverre i en negativ settting. Så tittelen tyder på at Marens løgner gir konsekvenser. Jeg tror det kan gi konsekvenser på to plan. Det er jo mulig at Maren blir straffa eller lignende for ho lygd. Det andre er at Johannes kan kreve å få Oda tilbake. Men tittelen kan også bygge på Marens opphav også.  Selv om det mest sannsynlig  ikke kan gi så fatale konsekvenser. Men det kan jo dukke opp nye ting.

Bildet på forsiden bygger på tittelen. Man kan tydelig se  Maren blir rasende og gir Johannes Motstand. Men  tror ikke Johannes blir drept eller alvorlig skadet. Oda ser på opptrinnet og er tydelig skremt. Men det er mye rundt henne jeg lurer på. Har hun hørt hva de har pratet om og vet hun om Johannes lever.dvs. før opptrinnet som er på bildet. Det første  jeg tenker på når jeg ser Oda og bildet  er at ho er skremt fordi ho ser Maren puffe Martin ned trappen. Men jeg må si  både tittelen og forsiden gjør meg usikker på min ny teori om at Maren og Johannes finner ilag hvis Trond dør.


Ellers bekymrer  forsiden og baksiden meg litt. Det virke som Trond ikke eksisterer og det er akkurat det jeg er redd for. Men det er jo litt rart at det ikke får noe plass på forsiden og baksiden hvis det fatale skulle skje. Det er jo en trøst.

Jo mer jeg tenker på boka jo mer gruer jeg meg for den:(((. Jeg er redd for at Trond dør. *Sorg*. Jeg er redd for at Maren mister Oda. *Sorg*.

Ingen kommentarer: