Søk i denne bloggen

søndag 23. september 2012

En smakebit på en søndag - Bleke solstråler av Tone Engestøl


Denne utfordringen er det bloggeren Mari - flukten fra virkeligheten som står bak. Det går ut på å skrive noen ord ( ikke for avslørende) fra boken du leser nå. Deretter linker man tilbake til Mari - flukten fra virkeligheten. For å melde deg på og for å se andre smakebiter så trykk her

I dag går jeg for en ukjent roman og ukjent forfatter. Dagens smakebit er fra ungdomsromanen Bleke solstråler av Tone Engestøl. Boka er den tredje boka i serien om Elvira. De  andre bøkene i serien heter Fortiden går med meg og Tøff tillit. Forfatteren har byttet etternavn og skrev de to første bøkene under etternavnet Klungland. Man kommer tett inn på Elvira og hennes sykdommer (Anoreksi og depresjon). Man får en unik innsikt i hvordan det er å leve med slike sykdommer. Jeg anbefaler virkelig bøkene om Elvira!!!.

I dag vil jeg gjøre noe som jeg ikke bruker. Jeg vil først presentere baksideteksten og deretter komme med en smakebit fra boka.

Baksidetekst:
Kilde:http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=6829229&rom=MP
Spiseforstyrrelse.Depresjon. Det er det livet til Elvira dreier seg om. Det er vanskelig å komme utenom det. For Elvira er livet mørkt,trist, vanskelig og smertefullt. Men det må jo finnes mer enn det. Det må da være noe mer her i livet?.
I bleke solstråler følger vi Elvira som både kjemper, men også nekter å kjempe, for å bli frisk. Finnes det et blekt håp?

Dagens smakebit s. 7:
Den beste vennen gjennom de siste årene av livet hennes, hadde også vært hennes verste fiende. Det var hennes egen kropp. Som slank var hun lystig og glad og klar for å erobre verden. Men som slank var hun også underernært, sliten og svak. For ordet slank betydde noe helt annet for henne enn det gjorde for mange andre sunne mennesker. Folk ville fnyst av måten hun misbrukte ordet slank på, og ristet svakt på hodet hvis hun fortalte dem hvor høyt hun elsket å se konturen av skjelettet gjennom huden. Men det var sjelden hun følte seg slank, lystig og glad. Kanskje bare noen dager innimellom, eller timer. For det meste var hun smellfeit og full av selvdestruktive tanker. Som underernært var det ikke bare kroppen hennes som var usunn, men tankene hennes var også usunne. 

15 kommentarer:

Elin fra Av en annen verden sa...

Sterk smakebit!

Mary-Anne sa...

takk for fin og interesant smakebit :) har ikke hørt om denne før

Monika sa...

Låter som en jobbig men viktig bok. Tack för smakbiten!

Beathesbokhylle sa...

Sterk smakebit dette. Det må være grusomt å lide av dette og ha disse usunne tankene om sin egen kropp. Skal notere meg disse bøkene og navnet på forfatteren. Tusen takk for tips!Likte veldig godt coveret på denne boken!
Ha en fin dag!

Anette sa...

Sterk smakebit! Disse bøkene kunne jeg godt tenke meg å lese!! Ha en deilig søndag, klem fra Anette :)

Isabella sa...

Har akkurat lest Evig søndag av Linnèa Myhre og har tenkt jeg skulle ha lest flere bøker om temaet, kanskje dette er en bra bok:) Noterer ned:) Takk for tips:)

lottensbokblogg sa...

Tack för smakbiten. Viktiga ämnen, inte minst för ungdomar!

aariho sa...

Takk for smakebiten på en bok jeg må lese. Kjenner godt til denne sykdommen, som er ødeleggende for så mange unge, både gutter og jenter.

C.R.M. Nilsson sa...

Håller med de övriga om att det är ett viktigt ämne. Tack för smakbiten!

Anita Ness sa...

Takk for smakebit. Har ikke hørt om denne forfatteren... Viktig tema, og ikke så lett å skrive godt om kanskje..?? Artemisia

Siljeblomst sa...

Takk for sterk smakebit og boktips. Både bøker og forfatter er ukjent for meg.

Julie sa...

Har aldri hørt om denne forfatteren eller serien. Takk for en sterk smakebit.

Eva sa...

Interessant smakebit. Har ikkje høyrt om denne serien før.

Mari sa...

Smakebiten fikk meg til å tenke på intervjuet jeg leste av Linnèa Myhre i Aftenpostens A-magasin på fredag. Hun uttalte noe av det samme som forfatteren av denne boken gjør. Av den grunn høres i hvertfall smakebiten veldig realistisk ut for meg.

Stine Marie sa...

SV: Takk, Askeladden! Følte at anmeldelsen min ble litt rotete, men da fikk jeg vel frem det viktigste da; at den er definitivt verdt å lese :)