Søk i denne bloggen

søndag 30. september 2012

En smakebit på en søndag - Med liv som Innsats av Bjørn og Aase Magrethe Juvet


Bokbloggeren Mari - flukten fra virkeligheten står bak utfordringen en smakebit på en søndag. Det går ut på å dele noen ord (ikke for avslørende) fra boken du leser nå. Deretter linker man tilbake innlegget til Mari - flukten fra virkeligheten og man kan se på hverandres smakebiter. For å melde deg på og for å se dagens smakebiter så titt her.

Dagens smakebit skulle ha vært fra den andre boka i serien Før jeg Dør av Amy Plum. Men avbrøt boka for jeg hadde ikke lest den første i serien.Men serien har jeg ikke gitt opp og jeg har planer om å lese den en gang. Men da begynner jeg på første boka i serien. Så dagens smakebit kommer i stedfor fra boka Med Livet som innsats av Bjørn og Aase Magrethe Juvet. De utførte en viktig og nødvendig frivillighet i forbindelse med massakren på Utøya. Bjørn var en av båtførerene og Aase Magrethe tok imot ungdommen på land. En vond,hjerteskjærende, sterk og uvirkelig bok på alle måter.... Jeg tar av hatten for de frivillige båtfolkene og de andre som utført frivillig arbeid den dagen!!!!. De har ikke bare reddet liv til svømmende ungdom, men også flere på Utøya. Hva skulle politiet gjøre uten båtfolket når gummibåten deres fikk motorstopp?. Denne boka viser hvor viktig og nødvendig frivillighet er...


Dagens vonde og sterke smakebit kommer fra side 14 og 15.


Kilde: http://bokelskere.no/bok/med-livet-som-innsats-historien-om-en-redningsaksjon-paa-utoeya-22-juli-2011/354330/
Den nesten nakne kroppen er treg i bevegelsene , og jeg skjønner at hun er tom for krefter. Og det virker som hun bruker sine siste krefter da hun roper skal du drepe meg? skal du skyte meg?. Spørsmålet virker helt absurd, og jeg svarer automatisk nei,selvfølgelig ikke. Hun spør om det samme en gang til,  men nå rekker jeg ikke å svare før hun legger kursen mot brygga. Hun er nå så sliten at hun ikke har noe annet valg, uansett hvor redd hun er.


10 kommentarer:

Stjernekast sa...

Åå, for en trist smakebit! Den siste boka jeg leste fra virkeligheten er Idas dans og du store verden som jeg gråt. Siden har jeg ikke plukket opp en bok fra virkeligheten. Jeg har så lett for å gråte...:p En bok jeg gjerne skulle lest dette.

Melusine sa...

Det må være sterkt å lese om det som skjedde på Utøya, det viser jo også smakebiten. Å fatte det ungdommene opplevde er ekstremt vanskelig...

Berit sa...

Jeg har sett flere bloggere som har lest denne, og alle mener vel at det er ei viktig bok. Likevel trur jeg ikke at jeg kommer til å lese den. Som Stjernekast tar jeg altfor lett til tårene, og prøver å unngå det jeg vet kommer til å opprøre meg mest.. Feigt kanskje, men sant!

Monika sa...

Någon gång kommer jag alldeles säkert att läsa en bok från den hemska dagen. Men inte än. Tack för smakbiten!

Beathesbokhylle sa...

Denne boken er sterk lesing og viser som du sier hvor viktig og nødvendig det er at folk stiller frivillig opp når noe skjer.Tusen takk for smakebiten:-)

Julie sa...

Det der er nok en veldig sterk bok. Takk for smakebiten!

astridterese sa...

En utrolig sterk smakebit. Det er helt umulig å sette seg inn i hvordan det var å være der.
Ønsker deg en fin søndag!

Siljeblomst sa...

Dette var en sterk smakebit, og det er helt sikkert en veldig sterk bok. Jeg tror allikevel ikke at jeg har mage til å lese den forløpig, men kanskje en gang.

Ønsker deg en fin søndag!

Anette sa...

Utrolig sterk smakebit! Noe helt annet enn den jeg leser akkurat nå - blir spennende å se om du bestemmer deg for å lese den ;) Bildet har jeg forresten redigert på en side som heter picmonkey.com Kjempebra redigeringsside med mange spennende muligheter :)

Mari sa...

Dette var en sterk smakebit som føles helt uvirkelig(ikke i den mening at jeg ikke tror på smakebiten, men i at det føles helt absurd) at skal være sann. Jeg er som Berit og vegrer meg for bøker som er for vanskelig.