Søk i denne bloggen

lørdag 29. september 2012

Kommentarer til Forsiden og baksideteksten til Morshjerte nr.19

Maren har fått nok av halvsannheter og hemmelighetskremmeri, og bestemmer seg for å rydde opp i livet sitt. Hun snakker ut med Johannes, og tar et dramatisk oppgjør med moren og tante Emma. Men å fortelle vesle Oda sannheten, er ikke like lett. Maren tyr til sin faste løsning på problemene – hun skyver dem foran seg.
En dag drar hun og Trond innover i dalen for å kjøpe en vevnad av den kjente vevkunstneren Mali Stornes.

– Velkommen, smilte hun og rakte frem hånden. – E er Mali Stornes.
– E er Maren Bredli Lia, sa Maren og grep hånden hennes, – og det her er mannen min, Trond Lia. Mang takk for at vi fekk komma.
– Det er no berre triveleg, sa Mali. Hun satte det brune blikket i Trond og smilte til ham. – Mannen min, Håvard, kjem straks ut. Vi tenkt at du kan hende heller villa sjå deg litt om på garden, mens e viser kona di ka e har av vevnad og annet.

Kilde: http://www.serieliv.no/2012/09/17/mali-maren-morshjerte-19/ og http://www.norskeserier.no/norskeserier/Serier/article.action?contentId=2652

Jeg bruker å kommentere forsiden og bakside teksten til den neste bok som blir utgitt i serien Morshjerte. Den nye boka kommer 10 desember i butikken, men siden jeg abonnere på serien så får jeg den i slutten av November *HURRA*.

Når man leser en serie så antar man kanskje at noe vil komme i neste bok eller de senere bøkene. Når man leser en serie så vet man noe vil skje i neste bok. Det dukker også opp uventende overraskelser i en serie. Men som leser vet du aldri hva som kommer til å skje i neste bok. Derfor er det såå spennende med tittel, forside og baksidetekst på neste bok samt utdrag fra boka.

Den neste boka i Morshjerte er litt spesiell. De som følger med vet at Mali (fra Arvesynd) og Maren møtes og at familien Stornes blir til å være med i de senere bøkene. Forsida på bok nr. 19 er fra når Mali og Maren møtes. Det er ikke en spennende forside, men en vakker forside. Selv om jeg med første øyekast var Misfornøyd med hvordan Mali ble framstilt. Det er jo ikke slik Mali var  i fra Arvesynd forsidene.Men siden det er ulike illustratører så er det tilgitt. Denne Mali ligner om ikke annet litt på den "skikkelige" Mali fra Arvesynd forsidene.

Men bakside teksten på denne boka er langt mer spennende. Den omhandler ikke bare møtet mellom Mali og Maren. En del i serien har handlet om hemmeligheter og sannheten om ulike ting på ulike måter ( skjule sannheten, når sannheten kommer fra.osv). Det har skapet mye intriger, dramatikk og spennende karakterer. No virke det som alt skal komme fram på bordet. Det er jo veldig flott:). Det kan føre til mindre spenning og noen "tomme" karakterer. Men mest av alt tror jeg det er et vendepunkt i serien på en positiv måte og at det er tid for nye intriger, drama og nye ting. Det passer godt med det nye vendepunkt der seriene til Anne Lise Boge blir vevd sammen.

1 kommentar:

Elin sa...

Boken du ønsket deg fra min giveaway er din:) Send meg adressen din, så skal jeg sende deg den over helgen:) Min mail er: elin.foshaug@hotmail.com