Søk i denne bloggen

mandag 10. september 2012

oppsamlingsheat: Bøker jeg har lest og ikke omtalt på bloggen.


I fjor kunne jeg ikke skjønne at noen sleit med å få skrevet bokomtaler og hadde flere bøker i bunken som ventet på en bokomtale. Men i år skjønner jeg det veldig godt. Men no vil jeg bli kvitt lista over bøker som venter på bokomtale og skriver heller en liten omtale av hver bok i et oppsamlings innlegg. Det er forsatt noen bøker som mangler. Dette er bøker som jeg vil skrive egne omtaler om etterhvert. Så er det noen få til som jeg tror ikke vil skrive noen omtale om i hele tatt om.

Kilde: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=6647539&rom=MP

Jeg vil Leve av Marte Wexelsen Goksøyr


Jeg har et brennende hjerte for å hindre et sorteringssamfunn og derfor var denne boka et must<3.Jeg trodde denne boka ville hovedsakelig argumentere mot sorteringssamfunn og vil ta opp tema som abort,tidlig ultralyd.osv.  Det gjorde den. Men den handler like mye om et sorteringssamfunn på et annet plan. Forfatteren som selv har Downs Syndrom opplever diskriminering og mange ”hindringer” for at hun har downs Syndrom.

Jeg trodde at jeg skulle være kjempeenig med forfatteren. Men allikevel opplever jeg å bli litt kritisk. Jeg blir kritisk på ting som jeg opplever som gode poeng på den andre siden. Jeg får inntrykk av at forfatteren opplever at folk med Downs Syndrom blir diskriminert i arbeidsliv, utdanning og lignende. For eksempel de får ikke lov til å ta utdanning, får ikke lov til å ha ekstern jobb. Men virkeligheten er at en del med Downs Syndrom ikke har ressurser til ekstern jobb, utdanning.osv. Det er jo mulig at de som har Downs Syndrom har problemer med å innse det. Men allikevel har forfatteren et godt poeng. Vi glemmer kanskje at folk med Downs Syndrom er like ulike som meg og deg. Man har også kanskje en tendens til å skjære alle over en kam. Det er jo trist at de som er ”ressurssterke” og som har Downs ikke skal få lov til å utvikle sitt potensial for de man setter folk i bås og tror at alle med Downs Syndrom er like ressurssvake.

Jeg beundrer virkelig Marte!!!. Ho er modig og er tøffere enn toget… Ho tør å ta de vanskelige debattene, stille de tøffe spørsmålene og tåler å få svar som er tøffe og sårende.  Boka anbefales virkelig!!!

Kilde: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=6530244&rom=MP

Det beste av meg av Nicholas Sparks



Jeg har tidligere sett flere filmer som er basert på bøker av Nicholas Sparks. Men på bokfronten har jeg bare lest en bok av han og den heter. Så det var på tide med en ny bok fra han.  Jeg falt pladask for forsiden og omtalen på baksiden. Så det var med andre ord ikke et vanskelig valg. Jeg regna med å bli veldig engasjert, rørt og smelt helt. Men det skjedde ikke. Jeg tror jeg har vokst litt fra de sukkersøte kjærlighetsbøkene som er full av svulstig språk, klisjer og kliss. Jeg trenger at boken må handle om litt andre ting enn bare kjærlighet. Selv om boka ikke var som forventa så var den langt mer spennende. Boka inneholdt noen spenning ting. Jeg ble litt ”besatt” av å finne ut av de tingene. Derfor lest jeg nesten boka i en jafs for å finne svar på de tingene. Men uten de spenningsmomentene hadde boka lite å tilby. Jeg må også tilføye noen ting til på den negative biten. Boka var ikke helt troverdig. Det var personer jeg ikke trodde på.  Jeg tenkte flere ganger dette går ikke, vanlige familier er ikke sånn og sånn kan ikke noen være.
En midt på tre bok som ville ha blitt slaktet hvis det ikke var for de spenningsmomentene.

Kilde: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=4033628&rom=MP

Jenter i Jeans nr. 1-4 av Ann Brashares 



De fleste som har fulgt med på bloggen min i det siste har nok fått med seg at jeg har falt for en ny serie, Jenter i jeans serien. Jeg har begynt å lese denne serien for  jeg skal blogge om den siste boka i serien. Det at jeg har blitt helt hekta på serien lover godt. Jeg har sagt det før og sier det igjen, serien er ikke et stort mesterverk som skal utfordre deg intellektuelt. Nei, det er bøker som passer når man vil slappe av med en bok og ønsker deg underholdning. Bøkene er humoristiske, spennende, søte, herlig og lett. Men siden bøkene er skrevet for tenåringer/ ungdommer så kan det bli litt barnslig innimellom. Men heldigvis er det ikke for masse av det gode. De fire venninene er helt ulike og har dermed helt ulike utfordringer og opplevelser.  Det gir en fin variasjon og bredde. Men det gjøre også at man får noen soleklare favorittkarakterer, mens andre igjen blir litt kjedlig. På minus siden er det litt (eller egentlig VELDIG) sterotype karakterer og et veldig, veldig dårlig språk (når jeg nesten får hetta av språket da jeg vil påsta at det virkelig er elendig!). Men allikevel er serien så underholdende at det som er negativt ikke ødelegger serien for mye.

En herlig serie om STERKE vennskapsbånd som ALDRI forsvinner og som tåler ALT selv om man er ulik. 

Kilde: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=6440612&rom=MP

Det du ikke ser av Katherine  Webb

Denne boka sto øverst på leselista over sommerlektyre og jeg gledet meg virkelig til å lese denne boka selv om den forrige boka til forfatteren ble tilslutt etter å halte en god stund. Det er bare å innrømme det først som sist denne boka skuffet meg.

Jeg liker åndelighet. Men jeg har funnet ut at jeg ikke har sans for det i romaner. Det ble ALTFOR MASSE teosofi i denne romanen. Jeg tenkte flere ganger under lesinga dette er en roman og ikke faktabok om teosofi, og hvis jeg vil vite mer om teosofi så kan jeg lese ei bok om det. Når det var faktabolker om teosofi så skumleste jeg delene. Dessuten fikk jeg inntrykk av at forfatteren ville ha fram at de som driver med alternative ting er nødvendigvis ikke synsk eller lignende. Men at de er ute etter status og penger. Det finnes selvfølgelig slike personer. Men jeg blir litt irritert når den ene etter den andre mener det. Når kommer boka som bygger på at det faktisk finnes folk som er synsk?.  Boka handlet mye også om kvinnefrigjøring. Men det blir ødelagt av frekke og provoserende karakterer med en ufordragelig oppførsel. Selv om man har sterke meninger og er provosert så går det faktisk an å få budskapet ut på en mer vennlig og respektabel måte. Selv om det finnes årsaker til karakteren ble så irriterende så hjelper det ikke. Det hjelper heller ikke at jeg synes synd på den irriterende karakteren. Det tredje som irritert meg var mange unødvendig beskrivelser. Men jeg hadde nok ikke vært så irritert hvis det ikke hadde vært så mye fra før av å irritere seg over.

Boken vekslet mellom nåtid og fortid. Forfatteren har gjort kombinasjonen veldig bra selv om den nyeste versjonen ikke tilføre noe nytt. Den begynner der den historiske delen slapp og slutter der den historiske delen begynner. Jeg skulle ønske at man fant ut noe helt nytt i nåtid som kaster et helt annet lys på de historiske delene. Jeg fikk inntrykk av at de historiske delene var hoveddelen i romanen. En av grunnen til det var at Karakterene i nåtid var ikke så grundig beskrevet.

Utenom god kombinasjon mellom fortid og nåtid i romanen likte jeg karakterene fra nåtiden samt at slutten (ca. de siste 100) . Men allikevel er helhetsinntrykket ikke godt. Det er nesten så jeg vet ikke om vil lese flere bøker av henne. Hver gang jeg tenker på denne boka så får jeg en dårlig følelse i meg. Jeg må nok dessverre si at denne romanen samt Leo og Mei har vært årets dårligste bøker (foreløpig) for meg. 

Kilde: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=6572716&rom=MP

Jenta på klippen av Lucinda Riley

Jeg elsket Orkidens hemmelighet og trykte den til mitt bryst<3. Jenta på Klippen av samme forfatter var derfor et must og jeg gledet meg sånn til å lese den. Boka var varm, herlig og søt selv om den til tider var trist. Boka inneholdte flere spesielle og rørende scener som man smeltet helt av<3. Man blir også veldig glad i flere av karakterene<3.Det er sjelden jeg merker at jeg er sååå glad i noen karakterer…
Noen av karakterene var uvanlig på en fantastisk måte. For eksempel Aurora er ikke som en vanlig unge i virkeligheten. Jeg vil ikke kalle noen karakterer lite troverdig. Det høres så negativt ut og at man ikke ”tror på dem”. Det var også likhetstrekk mellom flere karakterer. Det ble nesten for masse, men bare nesten (viktig!). Boka viser hvor langt et menneske kan gå både positivt og negativt.   Boka ga ikke svar på alt og det er fortsatt ting jeg lurer på. Men det tar jeg ikke som noe negativt. Hvis jeg skal si noe negativt om boka så må det være at de prøver å presse inn samfunns aktuelle temaer inn i boka. For eksempel like stilling.  Det funker dårlig for det blir bare nevnt litt her og der. Man får følelsen av at forfatteren har det med fordi man må og ikke fordi ho vil.

Boka tar opp viktige og aktuelle temaer (det er ikke de tingene jeg kaller for samfunns aktuelle temaer) og blander det sammen med karakterer som ikke er så realistisk.  Det ender i ei fin bok som jeg gjerne anbefaler videre. Men Orkideens hemmelighet er et hakke bedre. 

Kilde: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=6571355&rom=MP
Søstre av Ellen Reiss

Jeg er interessert i minoriteter, andre kulturer og innvandringspolitikk. Så derfor ”skrek” denne boka til meg. Det er en debattbok med unge muslimske jenter hvor de diskutere aktuelle temaer. f.eks. hijab, tvangsekteskap, likestilling i Islam. Debattboken handlet også mye om frihet. Har man frihet å velge mellom de konservative og liberale, har man frihet til å velge det som passer ikke deg. En annen ting er hvordan de ulike jentene oppfatter frihets begrepet. Boka blir mye bedre og mer spennende når man har med totalt ulike kvinner. f.eks. konservative muslimer, liberale muslimer. osv. Denne boka har fått meg til å reflektere over  ting som jeg ikke har tenkt over før. Ellers var den lærerik og spennende og ikke minst bra. Jeg fikk lyst å diskutere boka med andre etter å ha lest den. Men jeg vet ikke om noen andre som har lest den enn meg. Men den anbefales virkelig!!!.







Ingen kommentarer: