Søk i denne bloggen

torsdag 29. november 2012

Anne Lise Boge: Løgnens Pris


Kilde: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=7543075&rom=MP


Tittel: Løgnens Pris
Forfatter: Anne Lise Boge
Serie: Morshjerte
Nummer i serien: 19
Sideantall: 253
Utgivelseår: 2012
Forlag: Cappelen Damn
Isbn: 978-82-02-37259-0
Kjøpt selv

Baksidetekst:
Fortiden har innhentet Maren, i form av Johannes Ludvigsen. Syk og avkreftet har han reist den lange veien til bygda for å finne sin vesle datter, det eneste mennesket han har igjen i denne verden. Det overraskende møtet fyller Maren med frykt. Alt hun vet, er at Johannes omkom på havet - og nå står han plutselig her, i huset hennes

Mine meninger:

Jeg har skrive omtale angst for tida. Jeg har utsatt denne bokomtalen maksimalt. Men siden den nye boka mest sannsynlig kommer i dag så må omtalen av tidligere bok komme i dag.

Stemningmessig skiller den boka seg ut blant de siste ( spes. de to siste) bøkene i Morshjerte serien. De har ofte vært veldig mørke eller veldig lyse. Mens denne boka er en blanding av det lyse og det mørke, akkurat som livet selv. Livet består jo av oppturer og nedturer

Man kommer tett inn på Karakterene i Morshjerte og i denne boka kommer man veldig tett inn på karaktertrekkene til Trond og Oda. Det kommer tydelig fram hvor klok,fantastisk, god og omsorgsfull (osv.) de virkelig er<3. De er rett og slett noen fantastiske flotte mennesker på en helt uvanlig god måte<3. De klarte med denne boka å "grave" seg lenger inn i hjerterota mi<3. Jeg er sååååå glaaad i dem<3.

Det skjedde overraskende ting av både det positive og negative slaget. Men det meste var ikke uventa. Men det ble overraskende fordi det kom mye tidligere enn antatt. Da tenker jeg på Johannes ankomst og oppklaring rundt Trond`s biologiske far. Man får litt hasteverk følelse av disse tingene. Da mener jeg ikke at det er gjort på en dårlig måte. Men det virke som at det er kjempeviktig alt kommer fram no på grunn av videre handling som kanskje vil ha sammenheng.Så jeg er kjempe nysgjerrig.... Så må jeg komme med noen teorier. Jeg tror det blir kjent for folk flest at Trond er tater og det blir trøbbel med det.

Vi får storsett handlingen  gjennom Maren. Men det finnes unntak og disse unntakene er veldig bra og viktig. F.eks.Et møte alene mellom Lina og Even. Etter det møtet skjønner jeg at disse to har ikke rotet tidligere ilag. Jeg har også skjønt Even har rent mel i posten. Lina og Even er i mine øyne blitt helt troverdige.

Slutten burde vel engasjere meg mer. Sorry, men det gjør den ikke. Når jeg leste denne så tenkte jeg det ender nok bra som oftest. Det finnes det flere eksempler på det. Så visste det ikke gjør det så blir jeg faktisk overrasket.

Akkurat no gleeeeeder jeg meg til neste bok og aller mest til møtet mellom Maren og Mali<3

Så vil jeg avslutte med et sitat fra boken som jeg er sååå enig med<3. Det er fra side 32 og 33.

Å, du Oda, du Oda, snøftet Oline og dro ermet under nesen. Skal tru ka det blir av deg,rare lille ungen. For noken vanleg unge er du i alle fall ikkje. Ka er e da? spurte Oda og danderte de slappe hvitveisene i norgesglasset som Oline hadde fylt med vann og satt på disken. E trur du er ein litin engel , sa Oline og kikket på henne. Det er e faktisk overbevist om at du er

Les gjerne også omtalen til Tones bokside her.

Ingen kommentarer: