Søk i denne bloggen

onsdag 19. desember 2012

Ann Brashares: Søstre i gode og onde dager

Kilde: http://bokelskere.no/bok/soestre-i-gode-og-onde-dager/354693/

Tittel: Søstre i gode og onde dager
Forfatter: Ann Brashares
Oversetter:Silje Beite Løken
Serie: Jenter i Jeans
Nummer i serien: 5
Sideantall: 444
Utgivelseår: 2012
Forlag: Cappelen Damn
Isbn: 978-82-36724-4

Denne boka har blitt lest i forbindelse med Cappelen Damn sin bokbloggturne.Jeg er veldig sent ute med min omtale siden den skulle kommet på fredag. Men andre som har skrevet om boka er: ElidaMed bok og palettGråbekka`s bokblogg og Moonstar.

Baksidetekst:
Vi har fulgt Tibby, Lena, Carmen og Bridget gjennom fire bøker i serien Jenter i Jeans. Nå har det gått 10 år siden vi  forlot dem i den fjerde sommeren. Venninnene er i slutten av 20 årene, og er bosatt langt unna hverandre. Sett utenfra har de alt: Gode jobber og perfekte forhold. Men alle fire føler at noe mangler. De savner styrken og nærheten de fant i søsterskapet de har delt fra de var små. Derfor kommer Tibbys intiativ om å møtes igjen på Santorini, på akkurat riktig tidspunkt.

Gjensynet blir gripende og skal komme til å endre livene deres, men på en måte de aldri har drømt om. Det endelige punktumet

Mine meninger:
Når jeg meldt meg på denne boka i forbindelse med bokbloggturneen så hadde jeg ikke lest noen av bøkene i serien. Men planlagt å lese de andre bøkene gjennom høsten hvis jeg ble tatt ut for å lese denne boka. I sommer fikk jeg vite at jeg skulle  lese og blogge om denne boka. Jeg begynte raskt med den første boka i serien og det var kjærlighet ved første øyeblikk<3. Bøkene ble lest i jafs og ble priotert foran alle andre bøker. Jeg føler at jentene i Jeans er mine venner og at jeg er en den femte vennina i venninegjengen<3. Vi kommer tett og nært inn på venninegjengen uten at det går altfor masse i dybden.

Når jeg har et så sterkt forhold til venninegjengen så gruegledet jeg meg til den siste boka så gruegledet jeg meg til dem femte boka med Jenter i Jeans. Jeg var redd for å bli skuffet over boka. Jeg var redd for at forfatteren vil noe helt annet med jentene enn det jeg vil. Jeg oppdaget raskt når jeg begynte på boka at det hadde ikke skjedde store omveltninger i livene deres siden sist, ihvertfall ikke noe jeg ble veldig skuffet over. Mens i denne boka skjer det noen VELDIG TRISTE omveltninger. Jeg tror aldri at jeg har vært så full med sorg når jeg har lest en bok og var litt sint på forfatteren.... Jeg følte en stund at hun hadde ødelagt siste boka med Jenter i jeans. Men jeg tror andre som ikke har lest serien før og som ikke har et så sterkt forhold til venninegjengen ikke vil føle så mye sorg som meg. Men karakterene i denne boka graver seg ikke ned i sorg selv om de sørger og sorgen blir til noe positivt. Det jeg mener at noe vondt kan føre til positive ting selv om sorgen er vond.

Jeg opplever at venninegjengen gjennomgår en modning prosess eller utvikling. Noen har problemer med å finne ut hva som var riktig for dem. Mens andre har problemer med å ta et valg. De trenger andre for å finne ut hva som er riktig. Det er sååå spennende å følge denne modningsprosessen/utviklingen. En ting er at de tar  opp spennende problematikk. Men en annen ting er at det ligger mye lidenskap, følelser og kliss i livene til jentene  i Jeans. Men ikke hos alle, men hos noen. Handlingen er litt forutsigbart, men ikke så mye at det er irriterende.

I store deler av boken er ikke venninegjengen ilag og de tenker lite på hverandre. Men  av og til tenker de tilbake på vennene sine. Dette er viktig for å få frem bokas budskap. Men boka slutter med at jentene i Jeans samles.

Dette var den beste boka serien sammen med tredje boka!!!. Den var så bra at jeg ble irritert når jeg ikke fikke lese i den, og når jeg første hadde den i hendene klarte jeg ikke å legge den ifra meg<3. En fantastisk herlig som smeltet hjerte mitt HELT<3

ANBEFALES HELHJERTET!!!!

Ingen kommentarer: