Søk i denne bloggen

tirsdag 22. januar 2013

Boken på vent - Hellemyrsfolket (1-3) av Amalie Skram


Denne utfordringen er det bloggeren Beathes Bokhylle som står bak. Det går ut på å skrive et blogginnlegg om en bok ( eller serie eller event. flere bøker av en forfatter) du har på vent i bokhylla. Den kan ha støvet ned i flere år eller kan ha kommet inn i bokhylla sist uke. Men det er allikevel meninga at du skal lese den. For å melde deg på denne utfordringen og ikke minst se hvilke bøker andre har på vent så trykk her

 Det jeg leser aller minst er Klassikere. Men det har jeg lyst å gjøre noe med ved å lese mer av det. Det finnes ikke mange klassikere i min bokhylle. Men Hellmyrs samlingen av Amalie Skram har jeg kjøpt på salg og den har stått støvet ned i bokhylla i noen år. Men jeg har virkelig lyst å lese alle Hellemyrs bøkene siden jeg elsket den første<3. Når jeg gikk i tiende klasse på ungdomsskolen hadde vi en superflink norskelærer som klarte å gjøre klassikere kanonspennende<3.f.eks. diskutere feminisme og likestilling ut i fra Et Dukkehjem. Vi leste Et Dukkehjem og Sjur Gabriel og jeg elsket begge<3. Det er nesten som jeg har lyst å ta opp 10 klasse norsk igjen og da med min supre norsk lærer som lærer:)). Hurra for flinke lærer som skaper interesse for litteratur og for sjangrer man misliker eller ikke leser!!!

Kilde: http://bokelskere.no/bok/hellemyrsfolket-bd-1-3/84634/

8 kommentarer:

Tine sa...

Holder selv på med en klassiker, og det er ikke alltid like fengende. Lykke til med denne, jeg har prøvd før, men må sikkert prøve igjen :)

Beathesbokhylle sa...

Hellemyrsfolket har jeg ikke lest siden jeg gikk på videregående,men har den nede i boden et sted så kanskje jeg skulle funnet den frem igjen?

Anita Ness sa...

Amailie Skram likte jeg godt, men jeg tror ikke jeg har lest Hellemyrsfolket, bare hørt så veldig mye om den.

Mary-Anne sa...

aldri lest den, selv om eg burde ;)

aariho sa...

Ikke den dummeste klassikeren å lese dette! Har tenkt å lese flere av de "gamle" bøkene som står i bokhylla sjøl.

bokbloggeir sa...

Hellemyrsfolket står for meg som et mareritt av de sjeldne. Kommer garantert av at jeg var 16 år, og vi MÅTTE lese den på 1.videregående. Guddjammerlig kjedelig den gangen, men det var jo alt som jeg i dag synes er ganske OK.

Gråbekka`s Blogger sa...

Heldig med en slik lærer!:)Hellemyrsfolket har jeg ikke lest, virker som koselige bøker som jeg burde få lest en gang:) Kos deg med bøkene!:)

Melusine sa...

Du har noe å glede deg til! Det er ikke så altfor lenge siden jeg leste bøkene, og klarte nesten ikke å legge dem fra meg :)