Søk i denne bloggen

søndag 13. januar 2013

En smakebit på søndag - Dronningen av Ingar Sletten Kolloen


Denne utfordringen er det bloggeren Mari - flukten fra virkeligheten som står bak. Det går ut på å dele noen ord ( ikke for avslørende) fra boken du leser no. Deretter linker man innlegget sitt hos Mari - flukten fra virkeligheten og vi kan se på hverandres smakebiter. Dagens smakebiter finner du her.

I fjor satt jeg rekord med sakprosa lesning. Året begynte med sakprosa og det ser ut som det vil forsette litt til. Dagens smakebit kommer fra biografien Dronningen av Ingar Sletten Kolloen. Den inneholder noen interessant deler. Men kan bli langtekkelig og kjedlig innimellom, alt er ikke like interessant. Men det er mulig at den blir mer interessant etterhvert:).

Dagens smakebit kommer fra side 13 selv om jeg er på side 200.

Kilde: http://bokelskere.no/bok/dronningen/350212/
Han som skulle bli Norges neste konge, fant hånden hennes en varm forsommerkveld i 1959. Veien fra ham til henne var ikke lang. [...] På kveldstid tok det den hemmelige kongelig kjæreste under ti minutter å forsere de knappe fire kilometerene til Sonja Haraldsens hjem i Tuengen alle 1 b. Den andre veien skulle ta nesten ni år. 

14 kommentarer:

Monika sa...

Att läsa om kungligheter är något som jag håller mig ifrån, mest för att jag inte är intresserad av hemligheter och skandaler. Men denna verkar ju vara seriös.

Lotten sa...

Tack för smakbiten! Just den här typen av sakprosa kan jag tycka är svår ibland, som läsare ställer man kanske lite högre krav när det är en verklig person det handlar om.

bokbloggeir sa...

Vi har en fantastisk dronning i dette landet, og jeg hører av de som har lest hele boken, at det visstnok skal være en utrolig god historie bak det som skulle bli vår "folkedronning". Takk for fin smakebit, som ga meg lyst til å prøve meg på sakprosa igjen.

aariho sa...

Takk for smakebiten. Jeg er ingen stor leser av biografier, så denne ligger langt inne. Men las Kolloens biografi om Hamsun, og den var knallgod, så kanskje en dag?

Melusine sa...

Det er kanskje slik med biografier, at alt ikke er like interessant, men jeg kunne godt tenke meg å lese denne om Dronningen :)

Gråbekka`s Blogger sa...

Leser så lite biografier, men kunne tenkt meg å prøve meg på noen i år, og denne boken er en av de jeg har i kikkerten. Virker som du sier litt varierende hvor interessant den er. Men noe nytt og spennende får man sikkert vite om dronningen. Takk for smakebiten og ha en koselig søndag!:)

Mai Lene sa...

Har høyrt både bra og dårlege ting om denne boka. Trur ikkje eg vil lese ho sjølv, for eg synes skjønnlitteratur er mykje gildare å lese enn sakprosa, og livet til Sonja interesserer meg ikkje veldig mykje. Likevel, sikkert veldig interessant! :) Ha ein kjempefin søndag :)

Tone sa...

Ikke at jeg er så interessert i kongestoff, men jeg synes dronning Sonja er en sterk dame. og hadde tenkt å ønske meg den til jul. Men så leste jeg en laber kritikk av boken. Så jeg lot det være. Men hvem vet.....

Beathesbokhylle sa...

Har ikke lest så mange biografier men dette er en av dem jeg kunne tenkt meg å lese. Tusen takk for smakebiten:-) Ha en fin søndag!

Anita Ness sa...

Jeg liker å lese biografier, men tror jeg vil avvente Dronningens en stund, selv om hun er en tøff dame.

astridterese sa...

Jeg er ikke så veldig glad i sakprosa. Men dette er en bok jeg tenker jeg skulle lest allikevel. Det er en sterk og fantastisk dame som blir beskrevet. Og jeg er nok royalist må jeg innrømme :-)

Nina C. sa...

Takk for smakebiten! Skal prøve å bli flinkere å lese sakprosa i år. Begynte å trappe litt opp antallet i fjor,men det ble ikke så mange.

dez sa...

Takk for smakebiten : ) Har vært litt nysgjerrig på denne boken - var ikke tidligere så interessert i Dronningen, heller omvendt, men det har endret seg med årene.

beroene sa...

Dette er ei typisk "bla litt i"-bok, ei kaffibord-bok som ein kan kikke på innimellom. Slett ikkje uinteressant, men heller ikkje superspennande.