Søk i denne bloggen

mandag 25. mars 2013

Anne Lise Boge: Blåklokkevår

Kilde: http://bokelskere.no/bok/blaaklokkevaar/63843/

Tittel: Blåklokkevår
Forfatter: Anne Lise Boge
Serie: Arvesynd
Nummer i serien: 15
Sideantall: 248
Utgivelseår: 2001
Forlag: Egmont bøker
Isbn: 82-04-07065-9
Kjøpt selv

Baksidetekst: 
Det kommer bud om at Lauras ektemann nummer to er død. Det sies at det var en ulykke, men Mali er ikke overbevist. Og nå er Laura fri igjen. Men Mali får noe annet å tenke på når Martin Bakken kommer til gårds. Han har store planer for vevnadene hennes og vil ha henne over til Amerika. Selv har hun lyst - men tør hun? Hun liker ikke tanken på å forlate Ruth, som går rundt med blekt,forstenet ansikt når Samuel er i nærheten. Og så er det Oja - han begynner å oppføre seg så merkelig denne våren...

Mine meninger:

Man følger Mali og Stornes familien gjennom ulike faser. Vi er kommet til en fase hvor barnene til Mali skal finne en å dele livet med. Det tror jeg gjøre at hennes mørke skyldfølelse og anger blekner. Hun blir mer og mer bekymret for barna. Men i 3/4 av tilfellene er ikke det realistisk. Ubevisst så tror jeg en del av Mali`s skyldfølelse blekner med årene fordi hun blir visere og livet har lært henne mye. Men noe ligger der alltid og det vil aldri forsvinne. Med tida har det positive blitt mer viktig for Mali. Da mener jeg de tingene som gir glede og gir henne jobb å leve. Mali er en stor vevkunstner og vever mye fint. Jeg elsker å høre om hvor mye  kreativiteten betyr for Mali og at hun bruker livet sitt i vevinga<3. Mali sin kreativitet treffer nok det kreative i meg<3.

Mali er den aller viktigste hovedpersonen i serien. Men for tida er Ruth en like viktig hovedperson. Det blir på en måte to hovedhistorier i boka som er litt isolert fra hverandre siden Ruth isolere seg mer og mer fra familien. Det finnes fordeler og ulemper med det. Når det er fokus på familien på Stornes så "glømmer" man Ruth og det er jo litt feil siden ho er en veldig viktig del av familien. Men å ha et stort fokus på Ruth  gjør at  man får  inntrykk av at det er en veldig viktig historie å fortelle og ikke minst gi et synlig bilde på mishandling. Dessuten får man gå litt i dybden og se ulike aspekter. Det kunne man ikke ha gjort hvis det var en bihistorie. Mali ser i denne boka at noe er riv ruskende galt i forholdet mellom Ruth og Samuel og at Ruth er blitt som en annen person. Men at ho ikke gjøre noe med det foreløpig er forunderlig... Men hvis jeg husker rett så prøver hun å ordne opp i det etterhvert.

Man får svar på det meste i serien. Allikevel finnes det noen ubesvarte spørsmål som leseren kan finne ut av selv.dvs. tenke seg til hva man tror er sant. Det ligger i lufta noe som kan tyde på det ene og det andre. Jeg liker faktisk at det er noen få ubesvart spørsmål igjen. Men heldigvis er det ikke for masse av de. 

1 kommentar:

astridterese sa...

Jeg synes de er så fine omtalene dine om Arvesynd, så jeg får virkelig lyst til å lese dem selv. Men jeg holder på med Skjebnesøstre av Natalie Normann og har Fossefall liggende i boden, så jeg får nok lese dem ferdig først.
Ønsker deg en fin Påske! Klem!