Søk i denne bloggen

søndag 24. mars 2013

En smakebit på en søndag - Uglesommer av Jan De Leeuw


Denne utfordringen er det bloggeren Mari - flukten fra virkeligheten som står bak. Det går ut på å dele noen ord ( ikke for avslørende ) fra boken du leser no. Deretter linker man innlegget hos henne og vi kan se på hverandres smakebiter. Dagens smakebiter finner du her.

I sist uke var jeg så travel og opptatt at jeg glemt å delta på denne utfordringa. Men denne uka har jeg både tid og ork til å delta:).

Påska skal tilbringes på Verdens fineste øy som jeg er oppvokst på<3. Den ligger utenfor Norges vestligste by Florø i Sogn og Fjordane. Det som er gøy med påske er at befolkningsantallet tredobler seg når påskegjestene inntar øya. Til vanlig bor det ca. 30 personer der. Det bodde ca. 20 personer mer når jeg var mindre. I påska skal jeg henge med fam. og venner, slappe av, se på tv, gå på fjellet, brodere litt (kanskje), gå på god gammedags bygdebasar, lese masse bøker og se masse filmer. Jeg har vært i tvil om jeg skulle ha påskekrim i år. Men falt ned på at det ville jeg ikke, ihvertfall ikke i bokform. Men skal ihvertfall lese Møtet med Hans Nielsen Hauge og Så lenge det er stjerner på himmelen. Jeg har litt sperre på å låne meg billedbøker og lese det. Det har ingenting med at jeg er imot billedbøker. Men mest at det er litt flaut å lese billedbøker når man er voksen. Men akkurat no prøver jeg å komme over denne sperren. Så i påska har jeg tenkt å lese Kven er snillast av Mor og far?Jakten på superoldemora og Hvem er Wilhelm?. Hvis jeg har tid skal jeg lese Drøm søte Drømmer. Reiselektyren blir nok Frostnetter av Anne Lise Boge som er nr. 16 i serien. Har ikke lest Arvesynd på lenge så jeg begynner å få litt absistenenser.... GLEDER meg til å synke inn i Malis verden<3.

Men no over til dagens smakebit. Den kommer fra den ukjente boka Uglesommer av den like ukjente forfatteren Jan De Leeuw. Jeg falt for boka Midtsommernattshav av samme forfatter<3. Denne har jeg lest litt sånn av og på. Men klarer nesten ikke å legge boka ifra meg når jeg først begynner og det er et godt tegn<3




Omtale fra den norske bokdatabasen :

Arnold er i byen Demster for å delta i bestemorens begravelse. Han kjente henne ikke, og vil bort fra den lille landsbyen så fort som mulig. Likevel blir han nysgjerrig på hvorfor innbyggerne ser ut til å være så preget av hat og fortielse. Det er for eksempel ingen som vil snakke med ham om verken farfaren eller krigen. Ved hjelp av nye bekjentskap oppdager han sannheten, og ønsker å bringe forsoning til landsbyen.


Dagens smakebit kommer fra side 53.

Var det en pistol jeg kjente i ryggen? Og hvem var denne typen og hva hadde han tenkt å gjøre med meg, her ved dammen hvor ingen noensinne vil finne meg igjen?

Bildet er hentet fra Tromsø bibliotek sine hjemmesider og info om boka er hentet fra Bokelskere.

12 kommentarer:

Monika sa...

Låter som en spännande bok. Tack för smakebiten!

Beathesbokhylle sa...

Høres ut som du har en fin påske foran deg,med både film,bøker og samvær med familie og venner. En spennende smakebit, jeg er spent på hva som skjer videre. Ha en fin dag.

Anette sa...

Spennende smakebit! Alltid gøy å oppdage nye og ukjente forfattere :)

aariho sa...

Takk for smakebiten. Ha en herlig påake sammen med familien i nydelige Sogn og Fjordane.

Tine sa...

Det er alltid spennende med hemmeligheter som avdekkes i familien, og denne ser ut til å være en sånn bok. Kjempegøy med en ny forfatter og særlig en fra Nederland. Har ikke lest mye derfra :) Takk for smakebiten, og god påske!

astridterese sa...

Det høres ut som du skal ha en fin påske :-)
Jeg har ikke hørt om Uglesommer, men det lille du serverer var en fin smakebit og får det til å høres ut som en fin bok :-)
Ha en riktig fin søndag!

Tone sa...

Det høres ut som du vil få en veldig fin påske, håper du får kost deg masse! Jeg er også hjemme på stedet hvor jeg vokste opp, og nyter det å være sammen med familien. Fin natur, ikke noe "by-stress" eller eksos eller mas, bare kos og hygge og tid til å slappe av og lade batteriene. Jeg trives jo godt i byen også da, det er ikke det, men det er ikke noe sted som er som hjemme likevel. ;)

Boka og forfatteren er helt ukjent for meg, men jeg bet med merke i tittelen Midtsommernattshav da du nevte den tidligere ett eller annet sted, og skrøt av boka. Fin tittel.

God søndag og god påske! :)

Marika sa...

Det här var verkligen en helt okänd författare ja. Kul. :)

Tack för smakbiten!

Lena sa...

Tack för smakbiten. Boken verkar vara spännande.

Lotten sa...

Tack för smakbiten!
Det låter som en härlig påskferie du har framför dig!

beroene sa...

Wow, spennande smakebit!
Ha ein fin påske ute ved kysten. Eg bur òg i Sogn og Fjordane (inst i verdens lengste fjord), og har ingen planar om å forlata heimfylket i påsken.

Melusine sa...

Det er ikke alltid man rekker over alt, da er det fint med dette temaet som går hver uke :)
Når det gjelder bildebøker er det greit å ha alibi: for meg er det jobben i en barnehage.

Takk for smakebit på denne ukjente boken!

God påske på øyen!