Søk i denne bloggen

onsdag 1. mai 2013

Anne Lise Boge: Veiene møtes




Tittel: Veiene møtes
Forfatter: Anne Lise Boge
Serie: Morshjerte
Nummer i serien: 19
Sideantall: 252
Utgivelseår: 2012
Forlag: Cappelen Damn
Isbn: 978-82-02-37260-6
Kjøpt selv

Baksidetekst: 

Maren har fått nok av halvsannheter og hemmelighetskremmeri, og bestemmer seg for å rydde opp i livet sitt. Hun snakker ut med Johannes, og tar et dramatisk oppgjør med moren og tante Emma. Men å fortelle vesle Oda sannheten, er ikke like lett. Maren tyr til sin faste løsning på problemene - hun skyver dem foran seg. En dag drar hun og Trond innover i dalen for å kjøpe vevnad av den kjente vevkunstneren Mali Stornes. 

Mine meninger: 
Det var mye oppmerksomhet rundt denne boka siden Maren og Mali møttes i denne boka. Ut i fra all den oppmerksomheten så var det overraskende og skuffende lite om Maren og Mali sammen. Det var bare et kort møte og oppsummering av Arvesynd. For meg som kjenner Arvesynd inn og ut så var det altfor masse oppsummering. Men det kule er jo at jeg vet hva som ligger bak kroppsspråk og det usagt. Men jeg tror forsatt at det å "slå sammen" Arvesynd og Morshjerte kan bli et vellykket prosjekt.spes. etter der Arvesynd etter bok nr. 26.

Bokens hovedtittel handler nok mest om Maren og Malis møte. Men det er ikke bare for dem veiene møtes. Det er flere i serien som opplever at veiene deres møtes og noe nytt og fantastisk starter. Men veiene møtes også på negative måter. dvs. vonde ting fra fortida dukker opp. Disse tingene blir  gjort opp. Man får plutselig sympati med

Det er bare forfatteren som vet hva som blir til å skje videre. Når jeg leser den boka får jeg en følelse av dette er ei veldig avgjørende bok. Det skjer unormalt mye nye og store ting. Vi får vite mye om disse tingene og det blir ikke trekt utover flere bøker som tidligere. Man får følelse av det er mye som skal på plass før Arvesynd og Morshjerte "smelter" sammen.

Boka har som alltid veldig "levende" og troverdige karakterer. Deres gleder blir til mine gleder og deres sorg til blir mine sorger. Samtidig som man synker "helt" inn i deres verden og glømmer hele verden rundt deg for noen timer. Man lærer også mye av serien, men det er sjelden man lærer så mye av en bok som denne. Døm aldri menneske ut i fra hvordan man tror de er. De kan være helt annerledes når man blir skikkelig kjent med dem de virkelig er. Det kan  være en grunn til folk er som de er. Hvis du opplever noe negativt med en person så kan det ligge noe grusomt og trist bak. Husk alltid det!!

Les gjerne også bokomtalen av samme bok hos Tones Bokside.

Ingen kommentarer: