Søk i denne bloggen

søndag 19. mai 2013

En smakebit på en søndag - Tapt og funnet (Antologi) av Ulike ungdomsforfattere


Denne utfordringen er det bloggeren Mari - flukten fra virkeligheten som står bak. Det går ut på å dele noen ord ( ikke for avslørende ) fra boken du leser no. Deretter linker man innlegget hos henne og vi kan se hverandres smakebiter. Dagens smakebiter finner du her

Kilde: http://www.nrk.no/programmer/tv/melodi_grand_prix/1.11029108

Først av alt vil jeg gratulere Margaret Berger med en kjempeflott 4 plass i Grand Prix:))). Jeg synest det var flere land som var bedre enn Dannmark. Jeg synest det flere land som var bedre enn Dannmark. Men, uansett gratulere med seiren!:).

Dagens smakebit kommer fra Antologien Tapt og funnet. Det er flere ungdomsbok forfattere som har skrevet en novelle hver. Dette er den tredje novellesamlingen jeg har lest i mitt liv og den jeg har likt best:)). Boka griper meg noe voldsomt med alt fra tristhet  til spenning. Men jeg må si at jeg stusser litt på tittelen. Jeg synest nemlig ikke at det er så mye funn, ihvertfall ikke som jeg regner som funn. Jeg trodde nemlig at det skulle være funn av den positive sorten. f.eks. finner en man leter etter i live eller man finner noe spennende som har stor verdi.  Men tror flere av dem som skrev novellene synest at det er funn i novellene. . I mange av novellene er det ting som skjer som man kan si  er funn. Men ikke funn på en veldig positiv måte foreløpig ( har noen få sider igjen).

Dagens smakebit kommer fra side 93 som er fra novellen Frimerket av Alt Kjetil Walgermo

Kilde: http://bokelskere.no/bok/tapt-og-funnet-9-historier-om-aa-vaere-omtrent-14/373164/
Det var på loftet til mormor at vi fann frimerket. Eit lite, gult 3 - øresmerke med bilete av eit posthorn, klistra fast i eine hjørnet på ein brun og knurva konvolutt. Midt på merket var det eit mystisk poststempel. Det stod ingen poststad. Men datoen var 32.12.1889.

8 kommentarer:

Monika sa...

Oj, det där omslaget gav mig flashbacks :) Noveller är trevligt att bryta av med ibland.

Beathesbokhylle sa...

Denne har jeg lest om tidligere, kanskje jeg skulle sjekke den ut litt?

Melusine sa...

Synd det er mest fokus på tapt i novellene, kan det være fordi det ofte er slik i en sårbar ungdomstid?

Uansett: ha en fin søndag :)

Anette sa...

Flott smakebit, denne boken fikk jeg lyst til å finne ut mer om :)

astridterese sa...

Denne har jeg også lest og jeg synes, som Melusine, at det er mest fokus på tap i den boken.

Lotten sa...

JAg är ovan novelläsare men borde nog läsa fler!
I ESC så tyckte jag Norges låt var allra bäst:-)

Gråbekka`s Blogger sa...

Ja gratulerer til Danmark og gratulerer til oss med en fjerde plass!:) Var veldig spennende å følge med:) Så fin novellesamling du leser på, har lest den og likte den veldig godt:) Den overrasket meg litt, for jeg hadde ikke forventet jeg skulle kose meg så mye med den. Takk for smakebiten! Ønsker deg en herlig søndag videre!

Tine sa...

Vi fikk ikke med oss Gran Prix i går, ca. 21:20 var det en som sang himla falskt, så da tok vi av tv`en. Takk for fin smakebit, alltid godt med tips på spennende novellesamling.