Søk i denne bloggen

torsdag 2. mai 2013

Kommentarer til Forside og baksidetekst på Morshjerte nr. 20

Kilde: http://www.norskeserier.no/norskeserier/product/product-detail.action?id=9788202401559

Baksidetekst: 

Maren har aldri vært så lykkelig. Familielivet passer henne, og hun og Trond har det bedre enn noen sinne. Kjærligheten spirer også mange andre steder rundt om i bygda, og Marens brudekjole går nærmest på omgang i vennekretsen. Det går gjetord om Odas vakre sangstemme, og hun blir snart et fast innslag når noe skal markeres, både i kirken og andre steder. Men Maren ville ikke vært Maren om hun ikke gikk og ventet på at det skulle skje noe forferdelig.

Som alltid, når Maren følte at hun hadde fått mer enn hun kanskje fortjente, krøp en nagende uro gjennom henne. Hvor lenge ville det vare? Hun ristet tanken av seg. Nå skulle hun bare nyte, takke og være glad. Et kjølig vindpust strøk over nakken hennes, nesten som berøringen fra en kald hånd. Hun heiste skuldrene og trakk pusten dypt. Det var sist i september, tenkte hun. Det var høsten som nærmet seg, og ikke et varsel om kommende ulykke. 

Mine meninger: 
Jeg har en fast spalte hvor jeg kommenterer forsiden, baksidetekst og utdrag til neste bok i Morshjerte. Akkurat no haster det med å skrive  innlegget siden boka mest sannsynlig dukker opp i postkassa i dag.

Når man ser på forsida så vet man det blir til å skje dramatisk ting i boka. Baksideteksten hinter om det samme. Jeg tror ikke det blir til å skje et naturlig dødsfall i denne boka, men et drap. Den  døde/drepte blir bært ut på båre. Sånn båre gir meg assosiasjoner til drap. Maren virker mer skremt enn lei seg. Det kan tyde på at det er en ho ikke liker eller er redd for som dør/blir drept. Jeg har aldri trodde at Martin tok selvmord og vært overbevisst han kom inn i serien på et senere tidspunkt for å lage kvalm. Jeg tror nemlig at det er han  som er blitt drept etter å vært truende mot noen. Men det kan også like godt være noen har drept. Hvis det ikke er Martin  så er Johannes et alternativ. dvs. til å bli drept. Han er en viktig person i handlinga, men ikke for viktig. Dessuten er det noe mystisk med huset til Oline.

Når jeg leser utdraget fra neste bok så får jeg assosiasjoner til Arvesynd og Sivert. Sivert skulle ta over Stornes. Men elsket fiolin og var et stortalent uten like. Mali sleit noe voldsomt med at ho vil at han skulle ta over slektsgården og han nektet. Det ser ut som Oda blir til å gå samme vei selv om det er med Sang. Jeg tror Maren vil bli til å slite når Oda muligens vil noe annet enn mora.



1 kommentar:

Tones bokside sa...

Spennende å lese hva du tenker. ;) Noe av det du tipper på tippet jeg også på på forhånd. Jeg leste boka i går, så jeg vet hva som skjer, og hva som stemmer eller ikke stemmer. Men jeg skal naturligvis ikke røpe noe. Sier bare en ting: Gled deg! :)