Søk i denne bloggen

lørdag 24. august 2013

Askeladden`s leserprofil

Bokbloggeren bokmerker.org har oversatt leserprofil fra svenske bloggeren Bokhora. Det er mange bokbloggere som har laget leserprofil. Men siden jeg er på ferie så har jeg fått bare lest de ulike leserprofilene, men ikke deltatt selv. Så no blir det andre boller og jeg lager min egen leserprofil. Andre blogger som har laget leserprofil er Beathes Bokhylle, Les mye, Silje skriblerier, Anita,  Julies Bokbabbel, Marys bokhylle, Mellom Linjene, ebokhylla mi, Gråbekka`s bokblogg, Støvkorn, Betraktninger, Reeta, Berit`s bokhylle, My first, my last, my everything, Bokstavelig talt, Kulturkroken, Mirthful`s bookblog,  Med bok og palett og  Bok - Karete. Hvis jeg ikke har lagt ut link til din leserprofil så er det fordi jeg ikke vet om den.

1. Hvilken bok leste du sist?
Erna Solberg sin bok Mennesker, ikke milliarder.
2. Hvilken bok skal du begynne på nå?
Litt usikker faktisk. Men kanskje Mamma svik eller Hemmeligheten av Jojo Moyes. Men det kan bli noe helt annet. Det jeg har mest lyst til å lese er forsettelsen av boken Vårløsning som er skrevet av bokbloggeren Pervoluto, som også har forfatterbloggen Interscribo. Men siden ingen av "mine" bibliotek har dem og det er lite hensiktsmessig å fjernelåne på akkurat dette tidspunktet så skal jeg heller fjernelåne dem senere i høst:).
3. Er det mest mannlige eller kvinnelige forfattere i bokhyllen din?
Jeg er faktisk helt sikker.
4. Teller du alltid hvor mange sider du har igjen av en bok, eller tenker «nå har jeg kommet en fjerdedel/halvparten» eller lignende?
Det må jeg innrømme at jeg gjør og det har ikke med at boka er dårlig. Det ene er at jeg har sååå mange andre bøker jeg vil lese. Noen ganger er det fordi jeg må lese de før noen tidsfrister. f.eks. lån på bibliotek eller jeg må være ferdig med en bok til et gitt tidspunkt.pga. noe av annet.
5. Hvordan velger du hvilke bøker du vil lese? (For eksempel omslag, tips fra venner, anmeldelser, topplister, blogger osv)
Det må være topplister, bokbloggomtaler og baksidetekst. Men mer og mer vakre forsider.
6. Når er en bok for lang?
Egentlig burde det være når ikke en bok fenger. Men jeg må innrømme at det sitter langt inne i å begynne på en bok fra 500 -600 sider og oppover. De blir utsatt og utsatt.
7. Leser du like gjerne på engelsk (hvis det er originalspråket) som på norsk?
Jeg burde gjør det. Men har lese på engelsk fobi så det skjer så si aldri dessverre.
8. Hvilken bok var den siste du bare måtte overtale ALLE vennene dine til å lese?
Før jeg sovner av Sj Watson
9. Kan du slutte å lese en bok hvis den er kjedelig? I så fall – når gir du opp?
Jeg kan gi opp kjedelige bøker for det finnes for lite tid på kjedelige bøker når det finnes så mange gode bøker her i denne verdenen. Men har ikke et spesielt sideantall når jeg gir opp.
10. Hvilken sjanger er overrepresentert i bokhyllen din – og hvilken finnes ikke?
Det er enklere å svare på hva jeg har lite av i hylla enn hva jeg har i bokhylla. Det jeg har lite av er definivt lyrikk, fakta, fantasy og Krim ( men det begynner å bli mer av det). Ellers synes jeg ikke noen sjanger er overrepresentert i bokhylla.

1 kommentar:

Gråbekka`s Blogger sa...

Koselig å lese leseprofilen din!:) Takk for link! Kos deg videre med bøkene!:)