Søk i denne bloggen

søndag 11. august 2013

En smakebit på en søndag - Det kan vi stå for av Geir Lippestad


Denne utfordringen er det bloggeren Mari - flukten fra virkeligheten som står bak. Det går ut på å dele noen ord ( ikke for avslørende ) fra boken du leser no. Deretter linker man innlegget hos henne og vi kan se hverandres smakebiter. Dagens smakebiter finner du her

Har hatt ei god lese uke hvor jeg har lest to av årets beste bøker. Det er Alligatorvannet av Lynne Bryant og Det uimoståelige blåbærbakeriet av Mary Simses. No er jeg klar for ukas tredje bok hvor ukens smakebit kommer fra. Det er fra boka Det kan vi stå for av Geir Lippestad.

Dagens smakebit er fra forordet og hva ABB sin forsvarer vil med denne boka. Sitatet er hentet fra side 7 og 8.
Kilde: http://bokelskere.no/bok/det-vi-kan-staa-for/381165/
Det er mitt håp at denne boken kan være et bidrag til at vi for alvor begynner å diskutere vårt felles verdigrunnlag, og hva som faktisk forener oss - uansett tro, hudfarge, nasjonalitet og andre særtrekk. I stedet for å diskutere Kulturforskjeller som splitter oss i forskjellige kategorier, noe folk som Breivik, Fjordman og deres meningsfeller vet å utnytte, må vi gjøre som alle ungdommene jeg var så heldig å møte under 22. Juli - saken: Vi må se verdien av det enkelte menneske og betydningen av de grunnleggende verdiene i et samfunn - demokrati, ytringsfrihet, likestilling, menneskerettigheter. Selv om vi er forskjellige, må vi aldri tåle at disse blir undergravd . Vi skal aldri tolerere intoleranse, selv om det høres som et paradoks.

13 kommentarer:

Tine sa...

Det er sikkert en viktig bok, men jeg føler at han skal få minst mulig oppmerksomhet, og vil ikke at noen skal profittere på denne ugjerningen, ei heller Lippestad, selv om han har gjort en god jobb, og sikkert fortjener å bli hørt.

Beathesbokhylle sa...

Så kjekt at Blåbærbakeriet falt i smak, Alligatorvannet skal jeg se å få kjøpt meg for den virket interessant. Boken du har dagens smakebit fra SKAL jeg få lest, den blir et must i løpet av høsten. Ønsker deg en fin dag:)

Monika sa...

Egentligen är det väldigt enkelt. Vi är alla människor.

aariho sa...

En bok jeg har fått anbefalt å lese. Viktige refleksjoner over menneskeverd.

Anette sa...

Sterk smakebit! Denne boken kan jeg godt tenke meg å lese :)

Bea sa...

Denne boken tror jeg at jeg en gang skal lese, tusen takk for smakebiten

bokfrossa sa...

Inte riktigt min typ av bok tror jag men tack för smakbiten, alltid roligt att se vad andra läser :)

Gråbekka`s Blogger sa...

Denne boken er jeg litt sånn usikker på om jeg skal lese. Greier ikke å bestemme meg, så gleder meg til å lese omtalen din etterhvert. Gleder meg til å lese Det uimotståelige blåbærbakeriet. Alligatorvannet holdt jeg nesten på å kjøpe her om dagen, nå angrer jeg på at det ikke ble gjort. Ha en flott søndag og takk for smakebiten:)

Amanda sa...

Det høres ut som om du har hatt en veldig fin leseuke :) Denne boken kunne jeg godt tenke meg å lese! Ha en fin søndag :)

Lotten sa...

Är det alltså Breiviks försvarare? Det kan vara en nog så viktig bok i så fall.

Mari sa...

Jeg syntes dette var en meget god og viktig smakebit som du har dratt frem i dag. Noe vi alle har godt av å tenke over.

Ellers så må jeg si at Tines kommentar fikk tankevirksomheten min i gang, det har jeg faktisk ikke reflektert så mye over. Det hadde kanskje føltes anderledes om man hadde visst at inntektene fra boksalget gikk til et eller annet god formål? Kanskje det gjør det også for alt jeg vet, for jeg har ikke satt meg inn i det.

Mari sa...

Ta forresten gjerne turen innom smakebitposten igjen i dag og gi din stemme til den av gårsdagens smakebiter du likte best :)

Stjernekast sa...

Heldige du som har hatt en så super leseuke med to bøker som falt så i smak på rappen.

Så vil jeg bare si at det er et kult bokvalg du har tatt da du valgte å lese denne boken. Respekt.

God mandag!