Søk i denne bloggen

mandag 28. oktober 2013

Kommentarer til forsiden og baksideteksten + utdrag på Morshjerte Nr. 21


Baksidetekst:


Det blir dødsstille i hytta da Oda forteller at hun er med barn, og at det er en tysk offiser som er faren. Følelsene overmanner dem alle, og de vet ikke sin arme råd. Oda nevner tanken på å reise bort, og Maren synes hun gjenopplever den vonde tiden da hun bodde i Oslo.
De er nødt til å finne en løsning, for de vet hvor nådeløs bygdesladderen kommer til å bli. Men først skal Oda konfirmeres og ta eksamen – og hva med ønsket om å videreutdanne seg innen sangen?
– Ein tyskerunge! Faren spyttet ordet ut.
– Det er min unge òg, far, sa Oda lavt.
Det virket ikke som om han hadde hørt det hun sa. – Veit du ka du har stelt i stand, Oda?
– E skulla gjeve livet mitt for at det var ugjort, hvisket Oda. – Det piner meg dag og natt, at e har skuffa dykk og svikta dykk. E veit ka di meiner om tyskeran – og det meiner no e òg. Men e rådd ikkje med det, mor, sa hun hjelpeløst.


Utdrag fra boken finnes her

Mine kommentarer:
Jeg bruker alltid å kommentere både forside, baksidetekst og utdrag (som er på norske serier) til neste Morshjerte bok. Men nå er det ikke mange dagene før neste bok kommer ut så derfor skriver jeg dette innlegget. Bokomtale av Nye tider ( nr. 20) kommer nok også om noen dager.

På baksideteksten ser man at Trond ikke akkurat er blid for at Oda skal ha en tyskerunge. Hvis man leser utdraget kan se små glimt av at Trond ikke er slik som han pleier. Maren innrømmer at hun ikke kjenner han til bunns. Så jeg er redd for at det blir knuter på tråden mellom Maren og Trond. Men aller mest er jeg redd for at Trond skal forandre seg, til en skikkelig dritt!!!!!!!!!:((((((. Om det skjer så vil jeg protosere på FORHÅND NO!!!!!!!!!!!!!!!!!. Han er den jeg liker aller best i serien og er en favoritt karakter i litteraturens verden for min del<3. Hjertet blir helt varmt når jeg tenker på han..<3. Jeg er overbevist at verden hadde vært bedre sted hvis flere var som han og familien hans samt oda..<3

Maren blir nok til å få en seg en kjempenedtur i forbindelse med Oda`s ungdomsgraviditet med en tyskerunge... Dette blir nok noe av det mørke i Marens liv. Men allikevel tror jeg at ho vil være der for Oda selv om det sikkert blir  fryktelig tøft...

Forsidebildet vekker stor nysgjerrighet hos meg... Jeg regner med at det er Oda som er på bildet. Selv om Oda har et ufattelig godt og sterkt forhold til sin bror så tror jeg ikke det er han som er på bildet. Han skal jo være veldig lik broren sin. Så jeg tror det er tyskeren hun er gravid med. Ut i fra bildet kan man tenke seg at dette ikke er bare One Nights stand.

Kilde: Bildet er kopiert fra Bokelskere og baksideteksten er kopiert fra Norske serier

Ingen kommentarer: