Søk i denne bloggen

torsdag 7. november 2013

Arnaldur Indridason: Gravstille


Tittel: Gravstille
Forfatter: Arnaldur Indridason
Oversetter:Silje Beite Løken
Sideantall: 286
Utgivelseår: 2006
Forlag: Cappelen
Isbn: 978-82-0225942-8
Lånt fra biblioteket

Baksidtekst:
Erlendur får en ny gåte å nøste opp i da det blir oppdaget at en søt liten jente i et barneselskap sitter på gulvet og tygger på menneskeknokkel. Knokkelen stammer fra et byggfelt i nærheten der ungene pleier å leke. Man finner et gammel skjelett, og alt tyder på at det skjedde en kriminell handling her for omkring femti år siden. 

Mine meninger: 

Noen ganger får man lyst på snop og man vil ha det øyeblikkelig. Sånn har jeg det ofte med Krim. Da ble det Gravstille av Arnaldur Indridason.

Jeg leste boka for kanskje 1 år siden og jeg har glømt en del detaljer. Sånn at dere er advart på forhånd;)

Arnaldur Indridason bruker å blande inn spor som egentlig ikke hører til Krimgåten. Men som allikevel er så troverdige spor at du tenker at du stemmer. Jeg er også imponert over at du klarer å skjule hvem som er morderen til siste slutt. Han klarer å lage troverdige karakterer med ufattelig gode motiv til å gjøre gjerningene. Han har en utrolig psykologisk innsikt i karakterene samtidig som relasjoner og samspill er ufattelig god beskrevet. Alle karakterene har noe muffins med seg og du får inntrykk av at nesten alle lyger.

I denne krimboka synest jeg Indridason trekker fram et alvorlig tragisk og viktig tema, nemlig kone mishandling. Det "aller beste" han får fram er at mishandling er mer enn noe som ødelegger det fysisk. Men mishandling bryter ned psyken og ødelegger familien. Han kaller konemishandling for  Sjelemord. Noe som jeg er helt enig!!!.

I mine øyne er det en imponerende, viktig og spennende bok som jeg nileste til slutt<3. Jeg måtte jo finne ut hvem som var morderen;).

Ingen kommentarer: