Søk i denne bloggen

tirsdag 26. november 2013

Boken på vent - En Julefortelling av Charles Dickens

 
Denne utfordringen er det bloggeren Beathes Bokhylle som står bak. Det går ut på å skrive et blogginnlegg om en bok ( eller serie eller event. flere bøker av en forfatter) du har på vent i bokhylla. Den kan ha støvet ned i flere år eller kan ha kommet inn i bokhylla sist uke. Men det er allikevel meninga at du skal lese den. For å melde deg på utfordringen og for å se hvilke bøker andre har på vent så trykk her.

Jeg ble sååå glad når Beathes Bokhylle ville forsette med Boken på vent:)). Det faste og tradisjonelle blir virkelig savnet når det ikke er der lenger.

Boken på vent denne gangen er En julefortelling av Charles Dickens. Jeg har sett flere versjoner av boka på film og sett den på teater til og med:). Eg elsker historien av hele mitt hjerte<3. I sommer hadde Tanum et kjempestort salg på lydbøker for bare 59 kr. Når jeg såg Mp3 utgaven av boka så var det ikke et vanskelig å valg om jeg skulle ha den eller ikke....


Ebenezer Scrooge  er en hensynsløs og gjerrig forretningsmann. Han har ikke gjort mange gode gjerninger i sitt liv, og ingen liker ham. Det er kanskje derfor han ikke kan fordra julen.

På Juleaften  du nå får høre om, blir menneskehateren hjemsøkt av et gjenferd - hans avdøde kompanjong Marley. Marley sier at Scrooge må forandre seg for å få fred når han dør. Marley sender samme natt tre ånder, som skal vise hvordan Scrooge har vært, og hvordan det vil bli hvis han forsetter slik. Heldigvis kan alle  forandre seg, selv Ebenezer Scrooge...

Kilde:
http://bokelskere.no/Askeladden1983/boksamling/2260174/







8 kommentarer:

Tine sa...

Jeg handlet masse på det salget i sommer, men en julebok plukket jeg ikke med meg. Det er en god gammel klassiker dette her, som jeg i dag gjerne skulle ha hørt :)

Beathesbokhylle sa...

Denne er fin da :-) Nå har jeg ikke lest den men kun sett på film, men kanskje det hadde vært en ide å fått tak i boken også? Ønsker deg en fin dag,Rita:-)

Mary sa...

denne har eg planer om å lese i desember :)
har sett en av disse filmene, husker ikkje fra hvilket år den er fra, men er visst haugammal - og eg elsker å glo på den hver jul :) favoritt julefilmen min i alle år :)

aariho sa...

Jeg har sett denne på film, opptil flere ganger. Dickens er en stor klassiker. Men boka har jeg ikke lest. Godt tips.

Anita Ness sa...

Denne er alltid verdt å lese på nytt.:)

astridterese sa...

Dette er også en av mine favoritter, og jeg vil gjerne se den på film i julen. Barnebarnet mitt er snart stor nok til å se den sammen med meg, og det gleder jeg meg til :-) Det er også en fin historie og lese i julen synes jeg. Ønsker deg en fin tirsdag!

lesehestenblogg sa...

Åh, kanskje jeg burde lese denne i løpet av desember jeg også :)

Lenes blogg sa...

Ja dette er jo en kjent fortelling. Har kun sett den på film