Søk i denne bloggen

søndag 24. november 2013

Smakebiter på en søndag -Julefortellinger av diverse forfattere og Mors Gave fra Cecilie Enger


Denne utfordringen er det bloggeren Mari - flukten fra virkeligheten som står bak. Det går ut på å dele noen ord ( ikke for avslørende ) fra boken du leser no. Deretter linker man innlegget hos henne og vi kan se hverandres smakebiter. Dagens smakebiter finner du her


I dag vil jeg gå for to smakebiter  fra bøker jeg leser akkurat nå.

Aschehoug har gitt ut en Novellesamling med Jul som tema og den heter Julefortellinger. Her alt fra Lev Tolstoj til Klaus Hagerup. De fleste novellene jeg har lest hittil har vært lette og har vært fylt med Jul i alle farger ( mørke og lyse) og fasonger. En kjempeherlige novellesamling rett og slett:))). Til alle Helga Flatland fans: Her er det en novelle om når brødrene til Trygve og familien skal feire første jul uten han.

Smakebiten er fra side  81.



Hun het Elisabeth, som Moren min. Men i likhet med mor var det et annet navn hun brukte. Og den gangen, for snart femti år siden , visste jeg ikke hva hun het. Hun var ennå  så mye et barn.



Den andre smakebiten er fra Mors gaver av Cecilie Enger. Den fant jeg på Hurtiglån og tenkte å skulle kaste meg på denne. Denne boka forteller noe om at ting og gaver er mer enn ting og gaver. De "lever", skaper minner, forteller historier og sier mye om relasjoner i begge skaler. Endelig en bok som minner meg på om hvorfor eg hater å kaste ting;).

Smakebiten er fra side 143.

Jeg tenkte omtrent det samme da Morfar døde brått; at nå forstummet et helt bibliotek av fortellinger. Alle bøkene, forestillingene og historiene han hadde samlet fra eget  og og andres liv, og som fra hans munn hadde vært presise beskrivelser  fra enhver virkelighet.


 
Bildene er hentet fra Bokelskere

8 kommentarer:

Lotten sa...

Tack för smakbitarna! En förklaring till varför jag avskyr att kasta saker vore inte helt fel...

Monika sa...

Varje år funderar jag på att läsa något juligt i december, men det blir aldrig så. Tack för smakebitarna!

astridterese sa...

Mors gaver holder jeg på med. Den synes jeg er veldig fin. Men de julefortellingene kunne jeg også tenkt meg å lese :) Ønsker deg en fin søndag!

Ewa K sa...

Tack för smakbitarna. Ha en fortsatt fin söndag.

Tine sa...

Jeg har lest begge disse bøkene, og likte dem begge veldig godt. Mors gaver er jo helt spesiell, en liten perle av en bok. Novellesamlingen var jevnt god, men jeg ble overrasket over Helga Flatlands novelle, en bonus til oss som har lest bøkene hennes.

Lenes blogg sa...

Jeg har lyst å lese begge disse :)

Beathesbokhylle sa...

Tusen takk for smakebitene:-) Mors gaver har jeg lest og likt veldig godt, mens julefortellingene kunne jeg godt tenkt meg å lest. Kanskje jeg skulle kjøpt meg den som novellesamling i desember? Ha en fin kveld, Rita:-)

Sara Pepparkaka sa...

Det börjar vara dags för julböcker, så är det ju!