Søk i denne bloggen

tirsdag 9. september 2014

Bøker på vent - Høstbøker 2014


Denne utfordringen er det bloggeren Beathes Bokhylle som står bak. Det går ut på å skrive et blogginnlegg om en bok ( eller serie eller event. flere bøker av en forfatter) du har på vent i bokhylla. Den kan ha støvet ned i flere år eller kan ha kommet inn i bokhylla sist uke. Men det er allikevel meninga at du skal lese den. For å melde deg på utfordringen og for å se hvilke bøker andre har på vent så trykk her.

Jeg har også funnet 5 bøker som jeg vil lese i høst. Har plukket ut noen som jeg ikke har presentert i spalten før, men som jeg har drittlyst å lese<3. Jeg kan ikke garantere 100% at alle disse bøkene blir lest i høst. Men noen av dem blir jeg nesten helt sikkert å lese.


Ada forsøker å komme til hektene igjen etter en tragisk hendelse, og bosetter seg på en husbåt i Seattle. Her oppdager hun en kiste som har tilhørt Penny, en nygift kvinne som bodde der femti år tidligere. Ada blir nysgjerrig, men ingen ønsker å snakke om kvinnen som en dag bare forsvant sporløst. Hun begynner å grave i saken, og de to historiene veves sammen til en uforglemmelig fortelling.



I denne personlige romanen skriver Anne B. Ragde om sin egen mor Birte, alenemoren som jobbet som maskinfører på en plastposefabrikk. Hun hadde en stor, men uutnyttet intellektuell kapasitet og ufravikelig tillit til høyresiden i norsk politikk. Etter en opprivende skilsmisse fikk Birte eneansvar for sine to døtre. Ragde skildrer gode opplevelser fra oppveksten i Trondheim, men også vanskelige tider med det opprivende bruddet mellom foreldrene og konfliktene som oppstod da Anne flyttet hjemmefra og etablerte sin egen familie. Romanen er en fortelling om livsmot og trass, om familiebånd og en mor som kunne være hard og distansert, men som likevel var høyt elsket av sine døtre. 


Lucia har vokst opp på en øy i Nord-Norge med sin italienske mor og norske far. Det var en barndom med utedo, fiskehjell og sanking av ærfugldun. I dag bor Lucia i London med forloveden Jack, og er bekymret for hva han skal tenke om de enkle kårene hun kommer fra. Hun dikter derfor opp en historie om at moren er syk og reiser alene hjem på ferie. Det går troll i ord da moren helt uventet dør mens Lucia er hjemme. Hennes siste ønske var at urnen skulle settes ned på hennes hjemsted på Liguriakysten, noe Lucia ser seg nødt til å gjennomføre. Der oppdager hun sannheten om hva som skjedde da moren dro fra landsbyen - og lærer dessuten en hel del om sitt eget liv.


Dorothy er ulykkelig i ekteskapet med Albert, som har reist for å kjempe i krigen. Når et fly krasjlander rett bak huset hennes, møter hun skvadronleder Jan Pietrykowski. De knytter sterke bånd til hverandre, og Dorothea håper at hun endelig har funnet lykken. Men skjebnen vil det annerledes, og snart bærer Dorothea på store hemmeligheter som skal komme til å sjokkere hennes etterfølgere. Mange år senere overtar en ung kvinne noen av bestemorens eiendeler, og blant tingene finner hun et brev fra bestefaren hun aldri har truffet. Brevet er datert etter at han angivelig skal ga blitt drept i krigen. 


Nicholas Duhamel er en suksessrik forfatter. Han ferierer i luksuriøse omgivelser i Toscana med et håp om at spøkelsene fra fortiden har forsvunnet for godt. 24 år gammel kom Nicholas over en vel bevart familiehemmelighet, som førte ham ut på en reise for å avdekke sannheten, en reise som tok ham fra baskerkysten til St. Petersburg. I prosessen med å nøste opp i fortiden begynte Nicholas å skrive en roman. Romanen ble en suksess, og Nicholas var klar for å legge familiens historie bak seg. Men nå, mange år senere, må Nicholas revurdere alt han trodde han visste. Uansett hvor dypt de ligger begravd, vil hemmelighetene fra fortiden alltid komme for dagen. 

4 kommentarer:

astridterese sa...

Morgengry ligger her i ventehyllen min og, men Jeg har et teppe i tusen farger ble jeg ferdig med i går. Fru Sinclairs koffert kunne jeg også tenke meg å lese.
Ønsker deg en fin dag!

Lenes blogg sa...

Jeg har lest den andre historien og fru Sinclairs koffert. Hører fortiden på veien over klippene på lydbok. De to andre du nevner kan jeg godt tenke meg å lese

Beathe sa...

Jeg har en av disse på ønskelisten min og en av dem er lest, mens de andre ligger på vent her hos meg. Fin knippe med bøker du har funnet deg, Rita :-) Kos deg med bøkene når den tid kommer.

Ukjent terreng sa...

Fine bøker du har funne fram. Ragde si bok ser eg fram til å lese. Ha ein fortsatt fin bokhaust :-)