Søk i denne bloggen

tirsdag 23. september 2014

Bøker på vent - Norske bøker utgitt i 2014


Denne utfordringen er det bloggeren Beathes Bokhylle som står bak. Det går ut på å skrive et blogginnlegg om en bok ( eller serie eller event. flere bøker av en forfatter) du har på vent i bokhylla eller flere bøker av ulike forfattere som du også har på vent i bokhylla. Den kan ha støvet ned i flere år eller kan ha kommet inn i bokhylla sist uke. Men det er allikevel meninga at du skal lese den. For å melde deg på utfordringen og for å se hvilke bøker andre har på vent så trykk her.

I dag ville Beathes bokhylle ha fokus på norske bøker som er utgitt i 2014 med tanke på bokbloggprisen. Sist uke presenterte jeg 2 norske bøker som er utgitt i 2014. Det var Jeg har et teppe i tusen farger av Anne B. Ragde og Veien over klippene av Gøril Emilie Hellen. I dag vil jeg ta opp 2 norske sakprosa bøker som jeg gleder meg vilt å lese og som jeg står utålmodig på venteliste på biblioteket <3.

'

I september 1972 søkte biskop Fridjov Birkeli avskjed fra sin stilling som biskop i Oslo på grunn av alvorlig sykdom. Men bak den tilsynelatende udramatiske avskjeden skjulte det seg en kamp med løgner, intriger og lidenskapelig erotikk. Her fortelles for første gang den sanne historien. Som ung student var han forlovet med Astri Toft. Sammen skulle de reise til misjonsmarker på Madagaskar. Men Astris mor sa nei, og Birkeli valgte kallet fremfor kjærligheten. Tretti år senere var det gift på hver sin kant. Så møttes de igjen. Her fortelles historien om Birkeli, om oppveksten på barnehjem, misjonærtiden på Madagaskar og tiden som biskop i Stavanger og i Oslo.



Anna Wilson, fra Hærland i Indre Østfold, bestemmer seg i 1892 for å søke lykken i Amerika. Men i løpet av kort tid vender Anna alene hjem. Hun er med barn. I løpet av våren 1894 føder hun en jente som får navnet Olga, og det går ikke lang tid før ryktene begynner å svirre i bygda. Det blir sagt at William Taft er barnets far, mannen som seks år senere skal bli USAs 27. president. Etter hvert som Olga vokser til tar moren henne jevnlig med på reiser til USA. De tilbringer hver vinter i Washington DC, hvor de føler en nærhet til William Taft. Der kan mor og datter åpent plassere et bilde av ham på nattbordet og spasere i de samme gatene som han vandrer i. Olga spør seg stadig: Vet =ABdad=BB om henne? Kan hun oppsøke ham? Og vil han komme til å avvise henne? 

2 kommentarer:

astridterese sa...

Det så ut som fine bøker. Jeg har ikke lagt merke til noen av dem før så det er godt du minner om det! :-)

Beathe sa...

Flotte tips! Jeg kunne godt tenkt meg å lese Den amerikanske presidentens datter.